امروز: چهارشنبه 25 مهر 1397 برابر با 17 اکتبر 2018

تئاتر های اشرافی مختص قشر نوکیسه است!

شکرخدا گودرزی:
تئاتر های اشرافی مختص قشر نوکیسه است!

:پیکره ی اصلی این مطلب سال گذشته نوشته شد. اگر آن زمان این هشدار جدی گرفته می شد تا حدود زیادی وضعیت دولت و رابطه اش با اهالی تئاتر کار آمدتر و تعامل برای تولیداتی با مضمون مردمی بهتر می شد
قشر نوکیسه در کشورهایی همانند کشور ما که اصطلاحا به آن کشورهای در حال گذر می گویند برای خودنمایی و به رخ کشیدن ثروت های باد آورده که غالبا حاصل زد و بند است و مناسبات چرک و پول های آلوده است تجلی خود را در بروز رفتارهایی می یابند که غالبا متظاهرانه هستند تا اصیل... این رفتارها از رفتن به رستوران هایی با ورودی های آنچنانی غذا خوردن در ظروف طلا، کشیدن سیگارهای با روکش طلا و یا سرگرمی های دیگر که بیشتر مختص همین قشر نو کیسه است...
افراد نوکیسه با ثروث های باد آورده و مناسبات کثیف پولی، هر روز رخ در جایی می گشاید! و مدتی ست محل خودنمایی چنین رفتاری بنابر خوی اشرافی گری برخی مدیران خود را در تئاتر جستجو می کند.
وقتی بلیت نمایشی تا ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد که از نزدیکترین فاصله شاهد هنرنمایی هنرمند محبوب خود باشند این روزها در بلیت ۲۰۰هزارتومانی خود را نشان می دهد...
البته یادمان باشد این اتفاقات در کشوری دارد اتفاق می افتد که داعیه دار انقلاب محرومان و مستضعفان و کوخ نشینان را دارد و افرادی که فعلا پرچمدار این حرکت هستند خود از متولیان فرهنگی و مسئولان هنری در طول سال ها در دولت مختلف بوده اند. و سرمایه گذاران چنین آثاری بارها رد پایشان در تولیدات تصویری شبهه انگیز بوده است.
مضمون نمایش های تولید شده برای لاکچری های گاه زندگی کودکانی ست که مورد سواستفاده افراد سودجو قرار گرفته اند، یا همان کودکانی هستند که صبح تا شب و شب تا صبح به شکلی سازمان یافته در تمام چهارراه ها و اتوبان های شهر آن ها را می بینیم و یا خردسالانی اند که بسیاری از آن ها با مواد مخدر به خواب می روند یا خرید و فروش می شوند و مورد سواستفاده قرار می گیرند!!
در اصل در نگاه اولیه کودکان استثمار شده و کودکان کار و ستمدیده یا کودکان یتیم و بی سرپرست و بد سرپرست سوژه های اصلی این آثار هستند... و یا قر و قمبیله هایی اغواگرانه که اساسا تناسبی با وضعیت فرهنگی. شرایط سخت اقتصادی مردم و تولیدات مبتنی بر فرهنگ

و هنر بومی ندارند. حتی شکل ظاهری این آثار هیچ تناسبی با رفتارها و عادات عمومی ندارند... اجرای این آثار محل و میعادگاه مناسبی برای خودنمایی و تظاهر و سانتی مانتالیزم نوکیسه هاست. کسانی که برای کودکان ستمدیده اشک تمساح بریزند!! به راستی چرا و چگونه تئاتر ما چنین مسیری را طی کرده است؟ سرچشمه این انحراف کی و چگونه آغاز شد؟! تولید کنندگان تئاتر لاکچری از چه رانت هایی استفاده کردند که ذائقه ی تماشاگر را تغییر بدهند؟!! آیا چنین تئاترهایی قادر خواهد بود در سبد خانواده گی قشر فرهنگی جامعه قرار بگیرد؟! آیا این پدیده ی نوظهور در کنسرت تئاترها نیز به شکلی دیگر خود را با بلیت های آنچنانی نشان نمی دهد؟!
براستی چه اتفاقی برای تئاتر این مُلک افتاده؟! جای تئاتر ملی و تولیدات ملی کجاست و چرا تازه صدای وزیر محترم ارشاد درآمده؛ صحنه را از این آثار مصون کنیم؟!!!وقتی وزیر محترم ارشاد و بقیه همکارانشان در وزارت ارشاد نسبت به تولید تئاتر بومی بی تفاوت می شوند بدیهی ست تئاتری بروز پیدا می کند که پشتوانه آن پول هایی ست که خواستگاهش با پرسش جدی رو در روست!!این چرخش در مجموع نشان دهنده متغیری از شرایط جامعه ای است که ارزش ها در آن تغییر کرده است، اختلاس های میلیاردی صورت می گیرد، رانت خواری شایع می شود، دروغ و جعل مدرک برای کسب

کرسی های قدرت فزونی می یابد و تجمل گرایی امری
بدیهی و پیش پا افتاده تلقی می شود. خب بدیهی ست در چنین شرایطی آنانی برنده اند که موج سواران خوبی هستند و موج سواری بلدند!!
هر چند در بادی امر شکل گیری چنین مسیری انحرافی و غیر سیستماتیک به نظر می رسد اما با کمی دقت در می یابیم که ایجاد چنین شرایطی کاملا آگاهانه و با برنامه بوده است که تولید تئاتر لاکچری بخشی از برنامه کلان چنین سیاستی ست. سیاستی که هدف آن سوق دادن تئاتر به سمت و سوئی ست که نمونه سازی چنین آثاری ابزاری باشد برای کوبیدن جامعه تئاتری برای فروش بیشتر...مدخل دیگر بحث که امروز با آن مواجه هستیم استفاده غیر معقول از چهره هایی ست که هیچ گونه سبقه و سابقه تئاتری ندارند و فقط به واسطه جذاب بودن برای همان لاکچری ها و نوکیسه ها سر از سالن های تئاتر در آورده اند و با چند روز تمرین!!! نمایشی را سر هم بندی می کنند و در تالارهای به اصطلاح خصوصی به روی صحنه می آورند!!
افرادی که ربطشان به بازیگری و هنر تئاتر خود حدیث مفصلی ست...
زنگ خطر مصونیت صحنه ها خیلی دیر به صدا در آمده است...چرا؟!!! چون تولید تئاتر برای لاکچری ها فعلا خریدار بیشتری دارد تا تئاترهایی با محور اندیشگی و بومی!!!
هیچ کسی کمک به تئاتر اندیشه را وظیفه خود نمی داند... این شکل تولید تئاتر مناسبات کلی تئاتر را به هم می زند!! چرا؟ چون کسی دیگر قادر به پرداخت دستمزدهایی این چنین به بازیگران و عوامل را ندارند. پس اگر تئاتر پول داشت و پول خب موفق خواهد شد و چنانچه به جای پول اندیشه وجود داشته باشد آن را به پشیزی نمی خرند!! همچنانکه تقاضاهای مکرر برای ساخت نمایش هایی با محوریت بومی و ملی با بی مهری یا با بی توجهی روبرو شده است!! به نحوی که مسئولین محترم برای تولید تقاضاهایی با محوریت بومی و ملی هیچ وقعی نمی نهند و متقاضیان تولیدات ملی از گردونه تولید حذف می شوند!! نمونه چنین رفتاری را در جشنواره بین المللی تئاتر فجر شاهدیم که طبق اظهارات مسئولین جشنواره هیچ تولید الگو یا تولید جدید ندارند!!!
جناب وزیر محترم! راه برون رفت از این فاجعه ی فرهنگی تنها هم اندیشی نیست بلکه اراده ی جدی برای تولیدات ملی ست...

جاده تاریخی گنجنامه را هم تعریض کردند!

تعریض جاده خاکی در 500 متری «کتیبه گنجنامه»، باعث سقوط سنگی بزرگ روی یک دستگاه خودروی سواری و مچاله شدن آن شد.
این حادثه در هفتمین روز تعطیلات نوروزی رخ داد و اگرچه هیچ تلفات جانی نداشت، اما نشانه‌ای برای تشدید ریزش سنگ و سقوط بهمن در یکی از مسیرهای پرتردد گردشگران و کوهنوردان استان همدان است.

جزئیات کامل افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۹۴

معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیات وزیران درباره تعیین ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان برای سال ۱۳۹۴ را ابلاغ کرد.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیزی معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیات وزیران درباره تعیین ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان برای سال ۱۳۹۴ را ابلاغ کرد.
متن این مصوبه بدین شرح است: ۱- ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات برای سال ۱۳۹۴ به میزان نوزده هزار و پانصد و نود و هفت (۵۹۷ر۱۹) ریال تعیین می شود.

جنب و جوش سالن های تئاتر پس از تعطیلات نوروز

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی سالن های نمایشی هم جنب وجوش بیشتری یافته اند و پذیرای علاقه مندان به هنر تئاتر هستند.
به گزارش ایرنا، هنر تئاتر همواره علاقه مندان خاص خود را داشته و تماشاگر حرفه ای این هنر با پایان تعطیلات نوروزی پیگیر برنامه سالن هایی هستند که نمایش دهنده آثار تولیدی فعالان این عرصه است.
با نگاهی اجمالی به آثاری که در حال حاضر به روی صحنه هستند تکثر و تنوع در سبک و موضوعات مختلف به چشم می خورد و به نظر می رسد اغلب سلایق و سنین را دربر می گیرد.

چه کسی مدیرعامل خانه سینما می‌شود؟

فقط 11 روز از فرصت 45 روزه‌ی هیات مدیره‌ی جدید خانه سینما برای انتخاب مدیرعامل این تشکل صنفی باقی است.
به گزارش ایسنا،11 اسفند ماه انتخابات خانه سینما برگزار شد و در همان روز از سوی فرهاد توحیدی سخنگوی پیشین خانه سینما اعلام شد که طبق آیین‌نامه این تشکل،هیات مدیره جدید 45 روز فرصت دارد تا مدیرعامل را خارج از ترکیب هیات مدیره انتخاب بکند.

حاشیه های پایان ناپذیر سریال در حاشیه؛

پزشکان صدا و سیما را تهدید به تجمع کردند
گویا بخت مهران مدیری کارگردان سریال طنز «درحاشیه» همچون سایر آثارش چندان بلند نیست و واکنش ها نسبت به جدیدترین اثر او تمامی ندارد. این بار پزشکان، صداوسیما را تهدید به تجمع کرده اند.
به گزارش ایرنا، واکنش ها قبل از پخش این سریال آغاز شد، در همان زمان مدیر شبکه سه سیما عنوان کرد بسیاری از نقدهای غیرمنصفانه پس از پخش این سریال کاهش یافته است.

سیزده فیلم کوتاه در جشنواره سما

سیزده فیلم کوتاه از تولیدات دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در بخش مسابقه نخستین جشنواره فیلم کوتاه سما به رقابت خواهند پرداخت.
به گزارش ایرنا از انجمن سینمای جوانان ایران، در پی اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه نخستین جشنواره فیلم کوتاه سما، 13 فیلم کوتاه از تولیدات هشت دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در سه بخش مسابقه داستانی نسل نو، مسابقه داستانی ملی و پویانمایی ملی این جشنواره پذیرفته شدند.
اسامی این فیلم های کوتاه عبارتند از:

فراکسیون صنایع دستی و فرش ایران به طور رسمی در مجلس آغاز به کار کرد

رئیس فراکسیون صنایع دستی و فرش ایران مجلس گفت: فراکسیون صنایع دستی و فرش با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه به صورت رسمی فعالیت خود را با هدف حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و فرش آغاز کرد.     
محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به تشکیل فراکسیون جدید صنایع  دستی و فرش ایران گفت: انتخابات و برنامه ریزی های این فراکسیون هفته گذشته انجام شد که به علت همزمانی با بررسی جزئیات لایحه بودجه 94 در صحن علنی، گزارش آن به اداره امور فراکسیون های مجلس داده شد.

حالت های رنگی