امروز: شنبه 29 دی 1397 برابر با 20 ژانویه 2019

درنشست حفاظت و نگهداری از میراث ملی سینمای ایران مطرح شد:

درنشست حفاظت و نگهداری از میراث ملی سینمای ایران مطرح شد:
فیلمخانه ملی ایران جایگاهی برای نگهداری میراث ملی سینمای ایران
نشست حفاظت و نگهداری از میراث ملی سینمای ایران با حضور لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران و پدرام عظیمی مدیر لابراتوار صدا و سیما در دانشکده سینما و تئاتر عصر روز گذشته برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در ششمین نشست تخصصی مربوط به این دوره، مدیر فیلمخانه ملی ایران گفت: اصولا آرشیوها برای حفظ و تداوم میراث فرهنگی بنیان گذارده می‌شوند. فعالیت انسان‌ها در طول تاریخ همواره از طریق تصویر و کلام منتقل شده است؛ در دنیای مدرن امروز، آثار برای انتقال گسترده‌تر در قالب نوار صوتی و یا فیلم ضبط و ثبت می‌شوند. به این ترتیب اسناد دیداری-شنیداری متولد شده‌اند.
وی ادامه داد: فیلمخانه‌ها، موزه‌ها و کتابخانه‌ها، مسئولیت جمع‌آوری، حفظ، نگهداری، ثبت و عرضه صحیح این گنجینه عظیم را برای مطالعه نسل فعلی و نسل‌های آینده به عهده دارند. نخستین گام برای تأسیس «آرشیو فیلم» در ایران برگزاری جلسه‌های نمایش «کانون ملی فیلم» بود که از آذر ۱۳۲۸ آغاز شد. برگزاری این جلسه‌های پربار در سال‌های ابتدایی منتج به تأسیس «آرشیو فیلم ایران» و پس از آن فیلمخانۀ ملی ایران (در سال ۱۳۵۲) شد. اساس‌نامۀ فیلمخانۀ ملی ایران در زمستان همان سال به تصویب رسید و اهداف، وظایف کلی، سازمان، بودجه و اعتبارات آن را مشخص کرده بود. در فاصلۀ سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ عمدۀ تلاش‌ها در فیلمخانۀ ملی ایران معطوف به نمایش فیلم بود. از سال ۱۳۶۳ با کاستن از حجم جلسه‌های نمایش، عمدۀ فعالیت‌ها در زمینه‌های دیگر متمرکز شد و برنامه‌های جدی سر‌لوحه فعالیت‌ها قرار گرفت.
طاهری خاطر نشان کرد: سوال روزهای اول این بود که چه نوع فیلم‌هایی را باید نگه داریم؟ پاسخ ما این بود که باید همه فیلم‌ها را نگه‌داری کنیم. زیرا حتی در برخی فیلم‌های به ظاهر کم‌ارزش ممکن است تصاویر مهمی وجود داشته باشد؛ مثلاً تصاویر خیابان‌هایی که شاید امروز آن خیابان‌ها دیگر نباشند و یا صدایی در فیلم‌ها شنیده می‌شود که امروز وجود ندارد و موسیقی که امروز از بین رفته است.
مدیر فیلمخانه ملی ایران افزود: آنچه در اختیار قرار داده شد همان مجموعه کوچکی از کانون فیلم بود. در واقع آرشیو بسیار کوچکی بود که متاسفانه پرسنل تمام وقت در آنجا حضور داشتند و اولین اقدام استانداردسازی مخازن بود و در همان سال‌ها ایده پیوستن به فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم (فیاف) شکل گرفت تا ویژگی هاییک آرشیو استاندارد اعلام شود.
طاهری همچنین گفت: با پیوستن فیلمخانه ملی ایران به این فدراسیون، دستورالعمل‌های نگهداری فیلم‌ها و اینکه فیلم‌ها در چه دما، رطوبت و شرایطی نگهداری شوند و سطح دسترسی باید چگونه باشد، اعلام شد. عضویت در فیاف (فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم) سبب شد تا هم‌چون سایر فیلمخانه‌های بزرگ دنیا از روش طبقه‌بندی نظام‌مند و فهرست‌نویسی که ویژه فیلمخانه‌ها طراحی شده بود، استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همزمان اهداف اصلی فیلمخانه ملی ایران نیز تبیین شد؛ یعنی جمع‌آوری، حفظ و نگه‌داری یک نسخه از تمامی فیلم‌های سینمایی ایرانی، تهیۀ گنجینه‌ای از عکس‌های صحنه، پوستر و آنونس فیلم‌های سینمای ایران، تهیۀ شناسنامۀ کامل برای تمامی مجموعه، فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اسناد دیداری و شنیداری، ایجاد آرشیو نوار ویدئو در کنار آرشیو فیلم، همکاری مستمر با «فیاف»، حفظ لابراتوار آنالوگ، ایجاد لابراتوار دیجیتال و اصلاح و مرمت دیجیتال فیلم‌های سینمای ایران، طراحی و ساخت ساختمان و فضایی متناسب با استانداردها برای نگهداری بهینه از گنجینه اسناد و آثار سینمایی. به طور کلی هدف ما در طی این سال‌ها حفظ فریم به فریم اسناد و آثار تصویری کشور بوده است. پس از آن و بر اساس اصل حمایت مادی و معنوی از تولیدکنندگان سینمای ایران و از آنجا که مهم‌ترین وظیفه فیلمخانه ملی ایران است حفظ و نگهداری محصولات سینمای ایران (مستند، کوتاه و سینمایی) است، از سال ۱۳۶۳ حقوق فیلمخانه‌ای/ فرهنگی فیلم‌های سینمایی ایرانی توسط فیلمخانه خریداری می‌شود.
طاهری گفت: فیلمخانه‌های ملی حتی اگرقانونی برای جمع آوری کلیه اسناد صوتی وضع و اجرا شده باشد نیز صاحب تمامی نسخه‌های سینمایی نیستند. بنابراین هیچ آرشیوی نمی‌تواند مدعی مالکیت تمامی اسناد تصویری و شنیداری باشد. یاد‌آوری می‌کنم با توجه به جایگزینی سیستم نمایش دیجیتال به جای آنالوگ از سال ۱۳۹۳، فیلمخانه ملی ایران نیز هم‌زمان نسبت به ایجاد آرشیو دیجیتال اقدام کرده است و هر ساله کلیه تولیدات سینمای ایران که به صورت دیجیتال تولید شده، خریداری و به آرشیو دیجیتال فیلمخانه ملی ایران افزوده می‌شود. با ورود تکنولوژی این بحث پیش آمد که شاید بسیاری از فعالیت‌های آنالوگ نیاز نباشد، زیرا نسخه دیجیتال در دسترس‌تر، ارزان تر و کم‌حجم‌تر بود و مزیت‌های بسیاری برای تکنولوژی دیجیتال فهرست شده بود. اما بعدها مشخص شد که تکنولوژی دیجیتال برای آرشیوها چندان ارزان نیست.
طاهری همچنین گفت: فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم در یکی دو سال گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرده که آرشیوهای فیلم ملزم و موظف هستند تنها نسخه اصل فیلم‌ها را نگه دارند؛ یعنی همه آنچه که به صورت نگاتیو و یا پوزیتیو در آرشیوها نگهداری می‌شده تا اطلاع ثانوی باید به همین صورت نگهداری شود. آرشیوهای دیجیتال  درواقع آرشیوهای پشتیبان تلقی می‌شوند. یعنی ما نسخه پشتیبانی داریم که اگر از بین رفتند یک نسخه دیجیتال داشته باشیم.
در این نشست پدرام عظیمی مدیرلابراتوار فیلم صدا و سیما نیز گفت: آرشیویک کتابخانه علمی- پژوهشی است که شامل اتفاقات تاریخی، فرهنگی و سیاسی می‌شود و به ما راهکارهای لازم را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان روی آرشیو قیمت گذاشت، ادامه داد: سلطان صاحبقران، دایی جان ناپلئون و سمک عیار از جمله اولین سریال‌هایی بودند که در صدا و سیما بازسازی شدند و در آرشیو ما موجود هستند. جالب است که در بازسازی این فیلم‌ها می‌توانیم به اطلاعات جدیدیدرباره فیلم‌ها برسیم.
مدیر لابراتوار فیلم صدا و سیما تاکید کرد: آرشیو‌ها مهم هستند زیرا از طریق آنها می‌توانیم به اطلاعات مهم و زیادی برسیم. مستند «اربعین» ناصر تقوایی نیز به خاطر فرسوده بودنش مورد بازسازی قرار گرفت که تقوایی آنقدر از بازسازی این فیلم راضی بود که برای ارائه دیگر فیلم‌های قدیمی خود به سازمان صدا و سیما برای تبدیل به دیجیتال اعلام آمادگی کرده است.
احمد ضابطی جهرمی دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی نیز طی سخنانی گفت: آرشیو به دلیل اهمیتش به عنوان یک نهاد زیربنایی برای امر پژوهش و به طور خاص برای سینما عامل مهمی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: بدون آرشیو بسیاری از پژوهش‌های اسنادی امکان‌پذیر نیست زیرا حفظ و نگهداری از میراث ملی سینماییک سرزمین در آرشیوها بسیار اهمت دارد. نخستین آرشیو‌ها بعد از جنگ جهانی دوم  بوجود آمد.
در این نشست شهاب‌الدین عادل مدیر دانشکده سینما تئاتر، ابراهیم غلامپور مدیر اجرایی جایزه پژوهش سینمایی، خسرو دهقان عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش، حسین فرج و دانشجویان و اساتید این دانشکده حضور داشتند.

تغییر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه مشکلی را حل نمی‌کند/دنبال درآمدزایی هستند نه فرهنگ

مهدی حجت در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:
تغییر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه مشکلی را حل نمی‌کند/دنبال درآمدزایی هستند نه فرهنگ
طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازهم از سوی مجلس مورد تاکید قرار گرفت. مهدی حجت معتقد است با تغییر ظاهری اتفاقی نمی‌افتد اما اگر اساسنامه تغییر کند با تغییر ماهیت روبه رو خواهیم شد که تهدیدی برای میراث فرهنگی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ازجمله طرح‌هایی است که طی ماه‌های اخیر بارها مورد توجه قرار گرفته است. این طرح یکبار توسط نمایندگان مجلس رای موافق آورد اما با ایراداتی از سوی شورای نگهبان روبه رو شد و در نهایت مجلس در صدد رفع نواقص برآمد. حال در جلسه علنی چهارشنبه، ۷ آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده واحده این طرح با ۱۵۹ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه مرود موافقت واقع شد.
در این ماده واحده اصلاحی آمده است: از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات با رعایت بند (د) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می‌شود. هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأمین می‌شود.
در تبصره این ماده واحده عنوان شده است که در تشکیل این وزارتخانه رعایت موازین شرعی ضروری است.
تغییری ظاهری
مهدی حجت که می‌توان از او به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نام برد، درخصوص تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: وزارتخانه شدن چند معنا دارد. از یک بعد این تبدیل می‌تواند به صورت ظاهری باشد چنانکه تبدیل سازمان به وزارتخانه، فقط با تغییر سربرگ‌ها اتفاق بیفتد و ریاست آن از معاون رییس جمهور تبدیل به وزیر ‌شود. در واقع در چنین شرایطی تغییر در ماهیت فعالیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اتفاق نمی‌افتد. تنها خاصیت این نوع وزارتخانه شدن آن است که رییس آن توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود.
نمایندگان مجلس می‌خواهند بتوانند روی کسی که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را اداره می‌کند، کنترل داشته باشند
او ادامه داد: آنچه که الان بیشترین انگیزه برای تشکیل این وزارتخانه شده است این مهم است که مجلسیان تمایل دارند تا کسی که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را اداره می‌کند،‌ از طرف مجلس رای بیاورد و انتخاب شود و جزء کسانی نباشد که از سوی رییس جمهور به صورت مستقیم انتخاب شود. نمایندگان مجلس می‌خواهند بتوانند روی کسی که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را اداره می‌کند، کنترل داشته باشند.
تغییر در ماهیت
حجت در پاسخ به این سوال که اگر وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شکل گیرد آیا در ماهیت فعالیت‌های این حوزه‌ها تغییراتی ایجاد خواهد شد؛ گفت: فکر نکنم عملا با تغییر نام سازمان به وزارتخانه، مشکلی از حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حل شود. البته بحثی بعد از تشکیل وزارتخانه مطرح می‌شود که آنهم تغییر اساسنامه خواهد بود و این بعد دوم تشکیل وزارتخانه است.
رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تغییر اساسنامه و تحولاتی که به این واسطه در سازمان اتفاق خواهد افتاد، یادآور شد: درحال حاضر اساسنامه مجموعه سازمان بر مبنای اساسنامه میراث فرهنگی اداره می‌شود و صنایع دستی و گردشگری در آن ادغام شده‌اند. البته این امکان وجود دارد که با تشکیل وزارتخانه، اساسنامه‌ای جدید برای وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین شود.
او ادامه داد: باتوجه به شرایطی که اکنون در کشور شاهد هستیم که بر ایجاد شغل و درآمدزایی تاکید دارند، پیش‌بینی من آن است که اساسنامه‌ای که جدیدا تدوین خواهد شد، فاقد ارزش‌های فرهنگی باشد که اکنون در اساسنامه میراث فرهنگی مد نظر قرار گرفته‌است. درواقع می‌توان گفت، گرایش اساسنامه جدید به سمت اشتغالزایی، درآمدزایی و موارد اقتصادی خواهد بود. بدین ترتیب نگاه‌ها در اولویت نخست به گردشگری و سپس صنایع دستی خواهد بود. کسی نیز تقصیری ندارد و جو عمومی به گونه‌ای‌ست که میراث فرهنگی با تمام اهمیتی که دارد و نقشی که در آینده‌سازی کشور می‌تواند داشته باشد،  کم کم کنار گذاشته می‌شود. وقتی اساسنامه جدید نوشته شود طبیعتا برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حتا با تغییر شرایط اقتصادی جامعه، بازهم به همان منوال ادامه خواهد یافت.
حجت با اشاره به آنکه وزارتخانه شدن با تغییر اساسنامه خطر بزرگی است که می‌تواند میراث فرهنگی را تهدید کند گفت: حتا اگر افرادی بگویند که ما احتیاط می‌کنیم و نمی‌گذاریم چنین بی‌توجهی بشود، باتوجه به آشنایی که به مجموعه و شرایط دارم، می‌توانم بگویم نسبت به چنین موضوعی خوش‌بین نیستم و فکر نمی‌کنم که چنین امری محقق شود.
هرچند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جهاتی به یکدیگر مرتبط هستند اما از جهاتی نیز مشکلاتی برای هم درست کرده‌اند. اساسنامه جدید ممکن است آینده دقیقی برای این حوزه‌ها پیش رو نداشته باشد
او معتقد است: هرچند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جهاتی به یکدیگر مرتبط هستند اما از جهاتی نیز مشکلاتی برای هم درست کرده‌اند. اساسنامه جدید ممکن است آینده دقیقی برای این حوزه‌ها پیش رو نداشته باشد.
وزاتخانه گردشگری و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی
حجت درخصوص پیشنهادی که می‌توان برای بهبود شرایط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه داد، گفت: می‌توانستیم وزارتخانه گردشگری و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته باشیم. به این صورت که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی به انجام کارهای فرهنگی و هنری می‌پرداخت و کارهای تخصصی خود را انجام می‌داد و وزراتخانه گردشگری نیز به تمام مسائل گردشگری از هتل گرفته تا راه و هواپیما بپردازد. البته می‌گویند که این امر به لحاظ حقوقی و ایجاد تشکیلات با مشکلاتی روبه روست.
 به اعتقاد او، اگر مشکلات حقوقی حل شود، مجلس با چنین طرحی مشکل نخواهد داشت چراکه نمایندگان مردم به دنبال آن هستند که گردشگری در استان‌هایشان کارهایی انجام شود و شغل و درآمد ایجاد کند و توجه زیادی به این مهم که میراث فرهنگی در حال تخریب است و محوطه‌ها حفاری غیرمجاز می‌شوند، ندارند.
حجت با اشاره به این نکته که اگر این تغییر اتفاق بیافتد از آنجایی که مجلس و دولت درخصوص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامی انجام داده است دیگر تا سال‌‌ها به این حوزه توجه نخواهد کرد، گفت: باتوجه به تجربیات گذشته اینگونه به نظر می‌رسد که با وزارتخانه شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان آنکه طی سال‌های بعد اقدامی درست برای ساماندهی این حوزه‌ها انجام شود، بعید به نظر می‌رسد چراکه مسئولان فکر می‌کنند در خصوص میراث فرهنگی اقدام انجام داده‌اند و مثلا سازمان را تبدیل به وزارتخانه کرده‌اند، پس تا ۱۰ سال دیگر این حوزه به کما می‌رود و تا بخواهند مجدد دراین خصوص بررسی انجام دهند و از مشکلات آن مطلع شوند و فکر اساسی کنند، سال‌ها زمان می‌برد.

لیلا بلولکات: مهران مدیری تا آخر عمر بدهکار من است!/از سوپراستاری خواستم قبل از مرگ کودک سرطانی به دیدنش بیاید اما نیامد

در برنامه فرمول یک مطرح شد؛
لیلا بلولکات: مهران مدیری تا آخر عمر بدهکار من است!/از سوپراستاری خواستم قبل از مرگ کودک سرطانی به دیدنش بیاید اما نیامد
لیلا بلوکات که پس از ۵ سال غیبت در تلویزیون با دو سریال جدید روی آنتن خواهد بود، در برنامه علی ضیا درباره دلیل کمرنگ شدن حضورش، ماجرای پیشنهاد نقش زلیخا به او، فعالیت‌های خیریه و دلخوری از مهران مدیری و رامبد جوان سخن گفت.
به گزارش ایلنا، سیدعلی ضیا چهارشنبه شب ۷ آذر در برنامه «فرمول یک» میزبان لیلا بلوکات، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود.
بلوکات در ابتدا این برنامه در پاسخ به سوال ضیا درباره دلیل غیبت چند ساله‌اش در تلویزیون، توضیح داد: من در فیلمی بازی کردم که دوستش نداشتم و اشتباه کردم. رفاقت کردم و مرام گذاشتم اما اشتباه بود. بنابراین از جایی به بعد تصمیم گرفتم مسیرم را عوض کنم. آخرین سریالم کار آقای  لطیفی بود. من همیشه سالی دو تا اجرا داشتم و در این مدت نیز بیشتر تئاتر کار کردم. خواستم فاصله‌ای از تلویزیون بگیرم تا هم مخاطبان و طرفداران دلشان بخواهد مرا ببینند هم اینکه خودم با سخت گیری بیشتری به انتخاب پیشنهاداتم بپردازم. این ها باعث شد ۵ سالی کار نکنم.
فیلمی بازی کردم که دوستش نداشتم و پولم را هم خوردند
وی افزود: این فیلم پخش شده و نمی‌خواهم درباره آن حرف بزنم. هم مردم را با بازی در آن رنجاندم و هم بابت آن ریالی دریافت نکردم چون پولم را خوردند. اشتباه کردم و این اشتباه خیلی آزارم داد.
این بازیگر درباره کارنامه کاری اش اظهار کرد: من می توانستم بعد از سریال «حضرت یوسف» مسیر درست تر و ویژه‌تری را بروم. اما اینگونه نشد و این را روی نادانی و بی‌تجربگی خودم می‌گذارم. اما وقتی پخته‌تر شدم و سعی کردم مدام یاد بگیرم فهمیدم و من می‌توانم کارنامه‌ام را به مسیر خوبی سوق بدهم.
بلوکات یادآور شد: من زاده تلویزیون هستم و با حضرت یوسف دیده شدم. بسیار برای تلویزیون و تماشاچی آن احترام قائلم. در این چند سال هم اینجا سومین برنامه‌ای است که پس از «حالا خورشید» و «دورهمی» در آن حضور پیدا کردم. همواره ترجیح دادم حرفی برای گفتن داشته باشم تا به تلویزیون بیایم.
وی با بیان اینکه من تئاترهای خیلی خوبی در این چند سال اجرا کردم و خیلی از آنها راضی هستم، تاکید کرد: این کارها را دوست داشتم و مخاطب هم از آنها راضی بود. خیلی یاد گرفتم و هنوز هم دارم می آموزم. این روزها در نمایش «شیروانی داغ» بازی می‌کنم و از طرف ایوب آقاخانی ۵ بلیت رایگان به مخاطبان «فرمول یک» می‌دهم. ایرانشهر محدودیت مهمان دارد اما شده خودم بلیت بخرم هم ۵ نفر از مخاطبان برنامه شما را دعوت می‌کنم.
چون در خیابان با من عکس می‌گیرند نمی‌گویم پُر هستم!
بازیگر «پنج ستاره» ادامه داد: هنوز که هنوز است کار می‌کنم و هر بار یک چیز جدید یاد می‌گیرم. هیچوقت فکر نمی‌کنم پر هستم. نمی‌گویم لیلا بس است دیگر، همه تو را می‌شناسند و در خیابان می‌خواهند با تو عکس بگیرند و تو را ارجح می‌دانند. این‌ها ماندنی نیست و باید آنقدر سواد و شعور سینمایی و تئاتری‌ات بالا باشد و در رشته‌ای که کار می‌کنی خودت را به حد و مرزی برسانی که هم به کسانی که از تو پایین تر هستند و تازه می‌خواهند وارد شوند اطلاعات بدهی هم در مقابل پیشکسوتان جواب پس بدهی.
بعد از ۵ سال مخاطبان تفاوت بازی ام را احساس خواهند کرد
بلوکات درباره کارهای جدیدش گفت: «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان و «از یادها رفته» ساخته بهرام بهرامیان بعد از پنج سال تنها سریالهایی هستند که از من پخش می‌شود و مخاطبان می توانند تفاوت بازی مرا احساس کنند. سر یک سریال شبکه نمایش خانگی هم هستم که یک ماه دیگر سی دی هایش منتشر می‌شود و در این کارها تفاوت بازی من احساس خواهد شد. انتخاب‌هایم خیلی بهتر از انتخابهای ۵، ۶ سال پیشم است.
از بین ۱۵۰۰ نفر برای نقش زلیخا انتخاب شدم اما...
وی درباره شایعه انتخاب او به عنوان بازیگر نقش زلیخا در سریال «یوسف پیامبر» توضیح داد: این موضوع شایعه نیست و خودم اعلام کرده بودم. خدا آقای سلحشور را بیامرزد آن زمان ۱۵۰۰ نفر تست دادند و من از بین آنها برای زلیخا انتخاب شدم. آن موقع صحبت خانم ریاحی نبود که الحق آن نقش حق ایشان بود و خیلی خوب بازی کردند. در ابتدا قرار شد جوانی‌های زلیخا را من بازی کنم و از آنجایی که صورت من برای گریم پیری جواب نمی‌داد خانم آهو خردمند نقش پیری زلیخا را بازی کند. اما یک تصادف بد داشتم و گروه هم به این نتیجه رسیدند بازیگری را بیاورند که قابلیت پیر شدن و جوان شدن همزمان را داشته باشد و خانم ریاحی آمد. ایشان هم که «یوسف پیامبر» آخرین کارشان بود و خیلی خوب ظاهر شدند. خانم ریاحی همچنان می توانند بدرخشند.
فکر کردند می‌خواهم خودم را به زور در تئاتر جا کنم!
بازیگر «آقا یوسف» درباره حضور در تئاتر تصریح کرد: بعضی به بیس تصویری رسیده‌اند و صحنه را نمی‌شناسند و تصمیم به حضور در تئاتر می‌گیرند. اما من حتی روی صحنه نقش کودک را هم بازی می‌کردم و در فرهنگسراها تا سال ۷۶ تئاتر کودک کار می کردم. سپس در سال ۷۷ به عرصه تصویر وارد شدم و به مرحله‌ای رسیدم که موفق بودم و ۱۰ سال از تئاتر فاصله گرفتم. من تاکنون ۲۰ سال سابقه بازیگری دارم. در این ۵ سال آخر حضورم در تئاتر بیشتر هم شد. اتفاقا برخی دوستان تئاتری فکر می کردند من حالا که در تصویر به ثباتی رسیده‌ام و چهره شده‌ام، حالا می‌خواهم خودم را به زور در تئاتر بچپانم اما گفتم اینطور نیست. من می توانم، به خاطرش زحمت می‌کشم و درس می‌خوانم تا کسانی که از پایه در این عرصه بودند مرا بپذیرند.
صاحب خیریه مهر لیلا با اشاره به تخفیف دانشجویی نمایشی که تا ۲۳ آذر ماه روی صحنه دارد، در این باره که آنقدر فعالیت‌های اجتماعی‌اش در سالهای اخیر زیاد بوده که بیشتر به یک فعال اجتماعی تبدیل شده تا بازیگر، اظهار کرد: من اصلا بازیگر شدم تا بتوانم از اعتبار و شهرتم در راستای خیر استفاده بکنم. سینما برای من یک ابزار و دغدغه بود و در کنار بازیگری کوشیدم به علایق شخصی و قلبی‌ام برسم. فعالیت اجتماعی هم برایم دغدغه است و نمی‌توانم کنارش بگذارم. ۶ سال است دارم کار می‌کنم و خیریه‌ام را ثبت کرده‌ام. کارم را از ۸ بچه شروع کردم و حالا ۱۰۰۰ بچه دارم.
بلوکات ادامه داد: اصول بهزیستی اینگونه است که اگر شما خیریه دارید باید یک کار خاص در آن انجام بدهید، مثلا فقط بچه‌های سرطانی، یا فقط کم توان ذهنی یا بی بضاعت را حمایت کنی. اما مزیت مجموعه من که به لطف وزارت بهداشت شامل حالم شده این است که من امکان حمایت از همه این بچه‌ها را با هم دارم. چه مبتلایان به سندروم دان، چه بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و...
مهران مدیری قبول کرد بچه‌هایم را خوشحال کند
بلوکات درباره دلخوری‌اش از برنامه‌های خندوانه و دورهمی توضیح داد: چه خندوانه و چه دورهمی توسط دوستان عزیزی ساخته می‌شد که خیلی دوستشان دارم. چه مهران مدیری چه رامبد جوان که ۵ سال پیش به خیریه من آمد. یک بار هم  ۴ سال پیش محبت کرد و بچه‌های ناتوان جسمی جزو تماشاچیان خندوانه شدند. در سری آخر این برنامه بچه‌های من مدام از من می‌خواستند به «خندوانه» بروند. من از آقای مدیری هم قول گرفتم یا به خیریه‌ام بیایند یا هماهنگ کنند که بچه‌ها به‌عنوان تماشاچی در «دورهمی» حاضر شوند. ایشان هم قبول کرد و ما یک ماه تماس داشتیم تا هماهنگی صورت بپذیرد اما این اتفاق هیچوقت میسر نشد.
مدیری تا آخر عمر بدهکار من است
وی تاکید کرد: بچه‌ها فقط می‌خواستند در برنامه تماشاچی باشند و آقای مدیری را هم ببینند. حتی من گفتم فقط بچه‌های بالای ۱۶ سال را می‌گویم. اما این اتفاق میسر نشد و «دورهمی» به پایان رسید. درباره «خندوانه» هم به رامبد جوان گفتم مثل مهران مدیری بدقولی نکنید. بچه های من عاشق جناب خان هستند و ویس‌هایش هم هست که مدام از من پیگیری می‌کنند. رامبد هم گفت سعی می‌کنیم برنامه‌ای باشد که جناب خان هم در آن باشد و بچه‌ها بیایند. این آخرین صحبت ما بود و بچه‌ها منتظر بودند و مدام می گفتند مامان لیلا پس «خندوانه» چه شد. اما این برنامه هم تمام شد و اتفاقی نیفتاد. امیدوارم برای سری جدید صدای مرا بشنوند و حضور بچه‌ها هماهنگ شود. «دورهمی» که دیگر ساخته نمی‌شود و آقای مدیری تا آخر عمر بدهکار من است تا بچه‌هایم را خوشحال کند. من به خاطر بچه‌هایم غرورم را کنار می‌گذارم. مهم نیست ۱۰ بار زنگ بزنم و بگویم.
از سوپراستاری خواستم قبل از مرگ کودک سرطانی به دیدنش بیاید اما نیامد
بلوکات که بغض کرده بود و اشک می ریخت، ادامه داد: من خیلی پیگیرم اما آدم‌ها فکر می‌کنند دارم شواف می‌کنم. من آقای مدیری را خیلی دوست دارم، رامبد جوان عزیز را هم دوست دارم. برای بچه‌هایم هم خیلی دوندگی می‌کنم و در مواقعی هم التماس می‌کنم. گاهی یک بچه حالش خوب نیست و درگیر سرطان است و می‌دانم یک ماه دیگر فوت می‌کند. به فلان سوپراستار زنگ می‌زنم و تمام تلاشم را می‌کنم که بیاید آن بچه علاقمند را قبل از مرگش ببیند اما او نمی‌آید. البته بقیه که هستند و می‌آیند دمشان گرم و از همین جا دستشان را می‌بوسم. خیلی از همکاران ما می‌آیند یکی از آن‌ها خود شما هستید.
بازیگر «همه چی عادیه» اضافه کرد: تعداد بچه‌ها زیاد است و از شهرستان و راه‌های دور می‌آیند. من سالی دور بار می‌توانم همه آنها را با هم جمع کنم از جمله در ماه رمضان تا آنها هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها و ورزشکاران را ببینند. دم آنهایی که می‌آیند گرم.
ضیاء هم به این موضوع اشاره کرد که از جمله این چهره‌ها علی کریمی است که او را غیر از باشگاه و خیریه لیلا بلوکات در هیچ جمعی نمی‌بیند و بلوکات پاسخ داد: خیلی خوشبختم و خدا را صد هزار بار شکر می‌کنم که دوستانی دارم که مرا فهمیده‌اند. کار من هم اگر شواف بود سال اول یا سال دوم به پایان می رسید. اما حالا پنج سال شده که با دست خالی بدون کمک هیچ کسی دست تنها، بچه‌ها را هندل می‌کنم. من مسئول تمام نیازمندان نیستم و فقط می‌توانم به کسانی که جلوی چشمم هستند و معرفی می‌شوند به صورت رندوم کمک کنم.

سریال‌های تلویزیون گرفتار دور باطل شده‌اند/ شباهتِ نقش‌ها

سریال‌های تلویزیون گرفتار دور باطل شده‌اند/ شباهتِ نقش‌ها

فلور نظری بازیگر درباره فعالیت این روزهای خود و دلیل کم کاری‌اش در تلویزیون صحبت کرد.
فلور نظری بازیگر تلویزیون و سینما که قرار بود در سریال «عروس تاریکی» به کارگردانی محمود معظمی به ایفای نقش بپردازد درباره این پروژه به خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه درگیر سریال«راه و بی راه» به کارگردانی داود بیدل بودم و لوکیشن فیلمبرداری این سریال با سریال «عروس تاریکی» در یک شهر نبود، ناگزیر شدم از این پروژه انصراف دهم.
این بازیگر با بیان اینکه به تازگی نمایشنامه خوانی«روز واقعه» را به اتمام رسانده است، بیان کرد: به تازگی با یک پروژه سینمایی قرارداد بسته ام همچنین این روزها در سریال «حکایت های کمال» به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی مشغول بازی هستم که این سریال در مرحله فیلمبرداری است و احتمالا از شبکه یک یا دو پخش می‌شود.بازیگر فیلم های «خانه به دوش» و «متهم گریخت» درباره وضعیت سریال های تلویزیون در سال های اخیر گفت: متاسفانه این روزها فیلمنامه ها خیلی شبیه هم شده اند و شخصیت های آن شباهتی به آدم هایی که ما در جامعه می‌بینیم، ندارند.
این بازیگر تلویزیون با اعلام اینکه سریال ها در دور باطل افتاده اند، توضیح داد: شخصیت های سریال ها خیلی شبیه هم شده اند و فقط بازیگران آنها تغییر می کنند و حتی گاهی بازیگران این شخصیت‌ها هم عوض نمی‌شوند و به‌نظرم این وضع فاجعه است.نظری در پاسخ به این پرسش که فیلمنامه هایی که به وی پیشنهاد می‌شود چه کیفیتی دارد، عنوان کرد: من این شانس را داشته ام که در چند سریال بسیار قوی کار کردم که حتی بعد از گذشت چندین سال باز هم مخاطب خود را دارد و به همین دلیل سعی می‌کنم نقش تکراری بازی نکنم. حتی گاهی مردم برایم عکس ارسال می‌کنند که در حال تماشای دیدن این سریال ها هستند و من هیچ زمان این تجربه شیرین را فراموش نمی‌کنم و به احترام مخاطبان در هر کاری حضور نمی یابم.
 وی در پایان عنوان کرد: هرچند من هم به عنوان یک بازیگر ممکن است از لحاظ مالی در شرایطی باشم که مجبور شوم در فیلم یا سریالی بازی کنم اما سعی می کنم بیشتر مشغول نمایشنامه خوانی، اجرای تئاتر یا نمایش رادیویی باشم و به کمک این کارها بتوانم خودم را بازنگری کنم.

سریال‌های تلویزیون گرفتار دور باطل شده‌اند/ شباهتِ نقش‌ها

سریال‌های تلویزیون گرفتار دور باطل شده‌اند/ شباهتِ نقش‌ها

فلور نظری بازیگر درباره فعالیت این روزهای خود و دلیل کم کاری‌اش در تلویزیون صحبت کرد.
فلور نظری بازیگر تلویزیون و سینما که قرار بود در سریال «عروس تاریکی» به کارگردانی محمود معظمی به ایفای نقش بپردازد درباره این پروژه به خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه درگیر سریال«راه و بی راه» به کارگردانی داود بیدل بودم و لوکیشن فیلمبرداری این سریال با سریال «عروس تاریکی» در یک شهر نبود، ناگزیر شدم از این پروژه انصراف دهم.
این بازیگر با بیان اینکه به تازگی نمایشنامه خوانی«روز واقعه» را به اتمام رسانده است، بیان کرد: به تازگی با یک پروژه سینمایی قرارداد بسته ام همچنین این روزها در سریال «حکایت های کمال» به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی مشغول بازی هستم که این سریال در مرحله فیلمبرداری است و احتمالا از شبکه یک یا دو پخش می‌شود.بازیگر فیلم های «خانه به دوش» و «متهم گریخت» درباره وضعیت سریال های تلویزیون در سال های اخیر گفت: متاسفانه این روزها فیلمنامه ها خیلی شبیه هم شده اند و شخصیت های آن شباهتی به آدم هایی که ما در جامعه می‌بینیم، ندارند.
این بازیگر تلویزیون با اعلام اینکه سریال ها در دور باطل افتاده اند، توضیح داد: شخصیت های سریال ها خیلی شبیه هم شده اند و فقط بازیگران آنها تغییر می کنند و حتی گاهی بازیگران این شخصیت‌ها هم عوض نمی‌شوند و به‌نظرم این وضع فاجعه است.نظری در پاسخ به این پرسش که فیلمنامه هایی که به وی پیشنهاد می‌شود چه کیفیتی دارد، عنوان کرد: من این شانس را داشته ام که در چند سریال بسیار قوی کار کردم که حتی بعد از گذشت چندین سال باز هم مخاطب خود را دارد و به همین دلیل سعی می‌کنم نقش تکراری بازی نکنم. حتی گاهی مردم برایم عکس ارسال می‌کنند که در حال تماشای دیدن این سریال ها هستند و من هیچ زمان این تجربه شیرین را فراموش نمی‌کنم و به احترام مخاطبان در هر کاری حضور نمی یابم.
 وی در پایان عنوان کرد: هرچند من هم به عنوان یک بازیگر ممکن است از لحاظ مالی در شرایطی باشم که مجبور شوم در فیلم یا سریالی بازی کنم اما سعی می کنم بیشتر مشغول نمایشنامه خوانی، اجرای تئاتر یا نمایش رادیویی باشم و به کمک این کارها بتوانم خودم را بازنگری کنم.

نمی‌توان دارو را تحریم کرد و دم از حقوق بشر زد

نمی‌توان دارو را تحریم کرد و دم از حقوق بشر زد

درخشنده معتقد است که تحریم‌های جدید مشکلات جدی را در بخش دارو ایجاد کرده است اما می‌توان مشکلات را در داخل کشور حل کرد.
به دنبال تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه دولت و مردم ایران، جمعی از هنرمندان کمپینی را با عنوان همصدایی دربرابر تحریم راه‌اندازی کردند.پوران درخشنده با اشاره به دور تازه تحریم‌ها گفت: کاملاً مشخص است که تحریم‌ها اثر دارد و آثار آن درباره مسائلی همچون دارو و غذا کاملاً مشهود است.وی با اشاره به اینکه دارو برای هر فرد بیماری یک نیاز فوری و حیاتی است، افزود : محروم کردن افراد از دارو حرکتی کاملاً غیرانسانی است و رفتار ترامپ آنقدر غیرانسانی است که حتی در داخل کشور آمریکا گروه‌های  بسیاری با این تصمیم وی مخالف هستند.کارگردان "زیر سقف دودی" ادامه داد: من به دلیل نوع فیلم‌هایی که می‌سازم؛ مسائل اجتماعی را رصد می‌کنم و شاهد هستم که در ماه‌های اخیر در بحث دارو، بیماران مشکلاتی دارند. دولت آمریکا در ظاهر اعلام می‌کند که دارو شامل تحریم‌ها نیست اما در عمل اجازه ورود دارو داده نمی‌شود یا در راه ورود آن سنگ‌اندازی می‌شود. همین مسئله نشان می‌دهد که رفتار دولت آمریکا ضد و نقیض است.وی ادامه داد: تقریباً هر فردی که این روزها به خارج از کشور سفر می‌کند از طرف دوستانش تقاضا دارد تا دارو بیاورد و اینکه گفته می‌شود دارو و غذا شامل تحریم نیست، دروغ است و اصلا اینطور نیست که واردات دارو و غذا به ایران آزاد باشد.
کارگردان "هیس دخترها فریاد نمی‌زنند" افزود: ترامپ در ظاهر شعار حقوق بشر و دفاع از مردم ایران را سرمی‌دهد اما امروز شاهدیم که برخلاف شعارهایش، این تحریم‌ها فقط مردم را هدف قرار داده است.وی ادامه داد: نمی‌توان کشور یا کشورهایی را تحریم و از حقوق اولیه محروم کرد و بعد دم از حقوق بشر و اهمیت آن در جهان زد.
درخشنده با اشاره به اینکه باید اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانیم، از کمپین همصدایی دربرابر تحریم حمایت کرد و افزود: حرکت‌های بیرحمانه ترامپ امروز در جهان نیز تقبیح شده و شاهد هستیم که بسیاری از کشورها نه تنها با این تصمیم ترامپ همراهی نکردند بلکه مخالفت نیز کردند.درخشنده ادامه داد: همه ما باید امروز در داخل کشور کمک کنیم تا مشکلات حل شود و می‌توان با برنامه‌ریزی درست فشارها را کم کرد

ا­علام زمان دقیق و جزئیات پخش «خندوانه» و «قاچ»

ا­علام زمان دقیق و جزئیات پخش «خندوانه» و «قاچ»

فصل جدید برنامه «خندوانه» از ۳۰ آبان روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت و فصل دوم برنامه «قاچ» نیز پخش خود را از ۳ آذر آغاز می‌کند.
ا­علام زمان دقیق و جزئیات پخش «خندوانه» و «قاچ»به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی شبکه نسیم؛ طبق هماهنگی‌های انجام شده، فصل ششم «خندوانه» در ۳ روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه پخش می‌شود و فصل دوم «قاچ» که از مشتقات برنامه «خندوانه» است نیز، روز‌های شنبه تا سه‌شنبه روی آنتن می‌رود.سیدعلی احمدی تهیه‌کننده این دو برنامه، درباره رویداد‌های جدید فصل جدید «خندوانه» و «قاچ» گفت: «خندوانه» مانند قبل ساختار خود را حفظ خواهد کرد و میزبان افراد سرشناس در هر حوزه خواهد بود؛ علاوه بر این، لیگ ادابازی نیز در این فصل از خندوانه برگزار می‌شود.وی افزود: در این فصل از برنامه «قاچ» نیز، علاوه بر حضور رامبد جوان، جناب خان و نیما شعبان‌نژاد، شاهد استندآپ کردن برگزیدگان دو مسابقه «خنداننده‌شو» هستیم، همچنین بخش «بدانگاه» که فرصتی برای انتقال مفاهیم علمی و تجربی در حوزه‌های مختلف و موجب ارتقای سطح زندگی است، به هر دو برنامه اضافه خواهد شد.تهیه‌کننده «خندوانه» درباره اینکه گفته می‌شد قرار است رویداد تئاتر کمدی در «خندوانه» برگزار شود، گفت: تیم خندوانه چند ماه تلاش کرد تا متن‌ها و اجرا‌های قوی برای «خندوانه» تدارک ببیند، اما متأسفانه متون و اجرا‌های قابل قبول این بخش، تعداد زیادی ندارند.

گلاب آدینه بهترین بازیگر جشنواره چینی شد

گلاب آدینه بهترین بازیگر جشنواره چینی شد
گلاب آدینه جایزه بهترین بازیگر از نگاه داوران  جشنواره فیلم «خروس طلایی و صد گل» در کشور چین را از آن خود کرد.
 در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره جشنواره سینمایی «خروس طلایی و صد گل «که در گوانژو چین برگزار شد، گلاب آدینه جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «دوباره زندگی» بدست آورد.
در این مراسم حسین پورمحمدی تهیه کننده فیلم به نمایندگی از گلاب آدینه این جایزه را دریافت کرد.
همچنین «ژولیت بینوش» بازیگر معروف فرانسوی  نیز جایزه  بهترین بازیگر زن از نگاه تماشاگران را برای فیلم «انتظار» دریافت کرد. فیلم «دوباره زندگی» پیش از این در جشنواره فیلم «تیرانا» در آلبانی نیز شرکت کرده بود. فیلم سینمایی دوباره زندگی به کارگردانی  رضا فهیمی و تهیه کنندگی حسین پورمحمدی و با حضور گلاب آدینه و شمس لنگرودی ساخته شده است و پخش بین المللی آن بر عهده علیرضا شاهرخی است.

حالت های رنگی