امروز: دوشنبه 23 مهر 1397 برابر با 16 اکتبر 2018

مُشفقِ کاشانی غزل‌سرایی نزدیک به فضای ذهنی سعدی

سال 1349 خورشیدی (چهل و پنج سال پیش) اوایل کار معلمی‌ام بود در دانشسرای مقدماتی دختران زادگاهم خرم‌آباد. در آن روزها سیاست وزارت آموزش و پرورش تشکیل کلاس‌های بازآموزی و ارتقاء کیفی و کمّی دبیران رشته‌های مختلف بود که هر کدام در یک منطقه و بیش‌تر مراکز استان‌ها تشکیل می‌شد. معمولاً این کلاس‌ها که تحت عنوان سمینار آموزشی از آن نام برده می‌شد، پس از پایان امتحانات و بیش‌تر بین ماه‌های تیر و مرداد به انجام می‌رسید، مشهد خراسان رضوی، تبریز آذربایجان شرقی و ارومیه آذربایجان غربی، استان فارس و شیراز و بالاخره در یکی از شهرهای شمالی دو استان معروف گیلان و مازندران به تناوب هر ساله انجامش الزامی بود. 

هوشيار حيدري

به نام تو اي غايت آنچه خواهم از خويش، خدا
دگرواره كردن تأويل در مكتب تفكيك

هوشيار حيدري
قسمت ششم  
بند يكم:
كليد واژه مهم كتاب و مكتب تفكيك كه سرتاسر كتاب را در بر مي گيرد، معناي تأويل است به نقل از علامه طباطبايي-ره؛ آن هم با اراده معنايي براي تأمين مراد و منظور خود -رد مكتب صدرايي علامه و تأييد مكتب تفكيك-كه بصورت انگِ اتهام و افتراء بر علامه و حكماي صدرايي، به تلويح و تصريح، مثل ترجيح بندي، ناروا مكرر مي شود.اما از تأويل ِ تأويل كه به اختصار و سرعت –درپاورقي و بي شرح و بسط در متن-از آن مي گذرد تا به تفصيل، تفهيم اتهام كند.چه اراده كرده است؟ خواهم گفت. معلوم است كه مي خواهد از همين حكمِ  مختصر و شتابزده، دليلي با اطناب از محق بودن مكتب تفكيك به دست آورد مبني بر اقرار متهم-علامه(1)-تا بدون اطاله دادرسي به شرح وبسط اتهامِ مَزج و التقاط قرآن و سرسپردگي به بيگانگان هندي يوناني بپردازد تا به سهولت و سرعت، مكتب سره ي تفكيك را تقرير فرمايد.

حالت های رنگی