امروز: شنبه 29 دی 1397 برابر با 20 ژانویه 2019

نقش ورزش در سلامت بانوان و تاثیرات مثبت آن در جامعه

نقش ورزش در سلامت بانوان و تاثیرات مثبت آن در جامعه

گزارش از : لردا طولابی

14.jpg

دوچرخه سوار آذر پاکزاد

شاید گاهی اوقات خودمان هم حواس‌مان نباشد، اما در واقع ما همیشه به دنبال پیدا کردن راهی برای یک زندگی شاد هستیم و ورزش قطعا یک راه عالی و مطمئن برای داشتن زندگی شاد است. انگیزه اولیه من در این راه سلامتی بود من تری گلیسیرید داشتم و از طریق ورزش این بیماری من خدا روشکر رو به بهبود است. رشته اصلی من دوچرخه سواری است و تقریبا هر روز مشغول ورزش هستم. شاید تقلا کردن برای دویدن و یا دیگر ورزش ها سخت باشد اما ارزشش را دارد؛ این کار اندورفین بدن شما را به شدت افزایش می‌دهد، هورمون شادی بدن شما. طبق مطالعات ورزش حتی می‌تواند نشانه‌های افسردگی بالینی را کاهش دهد. به همین دلیل معمولاً پزشکان به افراد مبتلا به افسردگی و یا اضطراب و یا افرادی که صرفاً احساس غم می‌کنند، توصیه می‌کنند که زمان زیادی را با ورزش کردن بگذرانند. گزافه نیست اگر بگوییم که ورزش تأثیر قرص‌های ضد افسردگی را به مراتب بیشتر می‌کند و یا عملکردی مانند آنها دارد.
به گزارش روزنامه صدای ملت؛ افسانه پناهی ۲۰ سالی می باشد که ساکن اکباتان تهران است و ده پانزده سالی می باشد که به ورزش مشغول است همچنین با گروه تفریحی ورزشی شهرک اکباتان حدود ۳ سال است همکاری می کند.
وی در ادامه گفت: روزهای زوج مشغول ورزش ایروبیک هستم در کنار دیگر دوستان ، سه شنبه ها رکاب زنی دور شهر اکباتان به منظور توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرک و جمعه ها نیز رکابزنی و  تهرانگردی داریم که بیشتر این ورزش مورد توجه قرار گیرد. دوشنبه ها نیز آموزش های حرفه ای دوچرخه سواری را می بینیم طوری که همه روزهای هفته مشغول ورزش هستیم. این واقعیت تلخ است اما حقیقت دارد که پیری می‌تواند به مغز ما آسیب برساند. بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌تواند در این سن به سلول‌های مغز ما صدمه بزنند، آنها را از بین ببرند و یا کاری کنند که دیگر کارکردهای قبلی را نداشته باشند. قرار نیست ورزش و رژیم غذایی سالم، آلزایمر را درمان کند، اما می‌تواند زوال عقل را که از سن 45 سال به بعد اتفاق می‌افتد به تعویق بیندازد. به‌ویژه بین سال‌های 25 تا 45 سالگی افزایش برخی از مواد شیمیایی در مغز بر اثر ورزش، از انحطاط هیپوکامپ که بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است، جلوگیری می‌کند.
پناهی گفت: بعد از تشکیل این گروه که هدفش این بود از خود همشهرکی ها برای پیشبرد کارها کمک بگیریم که افراد تواناتر مهارت هایشان را به ساکنین شهرک انتقال بدهند و یکی از آقایان در ورزش دوچرخه سواری متقبل شدند که این آموزش را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهند .
علاوه بر ورزش دوچرخه سواری ،پینگ پنگ هم کار می کنم که برای این رشته نیز مربی داریم به
آقای نام حمید هریاضی که وقتشان رو در اختیار گروه قرار داده اند . ایشان هم استاد خط و هم پینگ پنگ هستن که من و سایر دوستان نیز این دوره ها را نزد ایشان گذرانده ایم. آقای مسعودفراز نیز از مربیان دوچرخه سواری هستند. تا کنون در رشته دوچرخه سواری مسابقه شرکت نکرده ام، در واقع هدف ما سلامتی، کاهش ترافیک و توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرک و تهران بوده است. هم اكنون در بسیاری كشورهای اروپایی جاده های بین شهری دوچرخه سواری وجود دارد. با وجود این جاده ها حتی تمام اعضاء خانواده اعم از بزرگ و كوچك به مسافرت با دوچرخه می
پردازند و ضمن بالا بردن سطح سلامت خانواده با كمترین هزینه می توانند سفر كنند. لزوم احداث چنین جاده هایی با فاصله كمتر از جاده اصلی به صورت خاكی و عرض كم در امتداد یكی از جاده های شمالی كه به دریا منتهی می شود می توانند علاقه مندان بسیاری را جذب كند و حتی در شلوغ ترین روزهای سال با كمك دوچرخه ضمن حفظ سلامت جسم و با توجه به درگیر نشدن در ترافیك سنگین جاده ها، به سلامت روح و روان نیز كمك كنیم. لذت طبیعت گردی كه با دوچرخه به سبب سرعت پایین دارد با ماشین و اتوبوس و قطار نمی توان احساس كرد. از دیگر موانع پیش روی دوچرخه سوار در شهرهای بزرگ آلودگی هوا است كه به اعتقاد بسیاری، دوچرخه سواری در هوای آلوده به مراتب ضررهایش بیش از فوایدش است كه در پاسخ به آن می توان گفت اگر فرد دارای آمادگی مناسب بدنی باشد و دوچرخه اش نیز استاندارد و مناسب باشد بدون كمترین فشار و خستگی و حتی كمترین بالا رفتن ضربان قلب یا تنفس به راحتی در مسیرهای سربالایی و كفی ركاب می زند. حال در صورت استفاده از خودرو یا اتوبوس ضمن وارد آمدن فشارهای عصبی به سبب ترافیك و زمان طولانی كه در مسیر درگیر ترافیك است بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می گیرد.
وی افزود: امکانات ورزشی ما خیلی محدود است و متاسفانه تاکنون به ما کمکی نشده آقای امامیان مسئول خانه ورزش اکباتان هستند که در تعامل با سرای شهرک اکباتان این ۱۳ رشته ورزشی را تشکیل دادند.متاسفانه با کمبود میز پینگ پنگ و کانکس  برای دوچرخه سواری مواجه هستیم. همه این موارد با پیگیری های مستمر آقای امامیان در حال انجام است که فعلا به نتیجه نرسیده و به شخصه معتقدم اراده قوی پشت این اهداف نیست. هدف ما در ورزش مخصوصا این گروه نزدیک کردن مردم به همدیگر استبا توجه به اینکه سن افراد در شهرک تقریبا رو به سالمندی است ، افراد بالای ۴۰ . ۵۰ سال در گروه ما بیشتر شرکت دارند و بسیار رضایت دارند ازین باهم بودن و در کنار یکدیگر انرژی گرفتن.محققان دانشگاه پرینستون اعلام كردند كه ورزش كردن به صورت گروهی بیش از انفرادی تاثیر مثبت می گذارد و نتایج بهتری بر روی سلامت مغز دارد. به گزارش صدای ملت به گفته این محققان، بیشتر مردم در برنامه ریزی برای ورزش كردن به طور منظم اگر به تنهایی بخواهند اینكار را انجام دهند اغلب با مشكل مواجه می شوند و به سختی طبق برنامه عمل می كنند اما بازده آنها به هنگام ورزش كردن به همراه دوستانشان به مراتب بهتر است. این محققان تاثیرات دویدن را در تولید نورون های جدید سلول های عصبی - در مغز موش های بالغ كه به صورت گروهی یا انفرادی نگهداری می شدند، مورد مطالعه قرار دادند. نتایج بررسی ها نشان داد كه فرایند تولید نورون (نورو جنسیس) در صورت دویدن در شرایط گروهی تشدید می شود.
پناهی افزود: از خانم ها خواهشمندم به خودشان وقت اختصاص دهندو... تا بتوانیم  دوچرخه سواری را گسترش دهیم . برای افرادی که دوچرخه ندارند امیدواریم کانکسها راه اندازی شود، چون این امر نیاز جامعه است با همین دوچرخه سواری میتوان آلودگی هوا و ترافیک را کاهش داد که انشالله در بودجه ۹۸ ناحیه 6 شهرداری قرار است به این امرمهم رسیدگی شود. از نظر من باید از دیرباز حضور بانوان در ورزشگاه اتفاق می افتاد زیرا سهم زنان که بالای ۵۰ درصد می باشد نیز باید در نظر گرفته شود. حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی امر مثبت و مهمی است که انشاالله ادامه داشته باشد.
حرف آخر من این است همه مردم برای خودشان وقت بگذارند از این سمن ورزشی از این سازمان مردم نهاد که از دل مردم و برای مردم خدمت می کند نهایت استفاده را ببرند زیرا همه آموزشها و امکانات به صورت رایگان می باشد و آرزو دارم شاد و سلامت باشند.
در ادامه اذر پاکزاد مسئول گروه ورزشی تفریحی بوستان نرگس گفت:  حدودا از سال ۹۱ ما با ورزشهای هوازی و ایروبیک در کنار مربیان با تجربه کارمان را شروع کردم.. که دو سال اخیر نیز در کنار مربی خوبمان خانم علیرضایی در حال انجام ورزشهای هوازی و ایروبیک هستیم. با توجه به اینکه این ورزش، ورزشی مردم نهاد و رایگان می باشد با استقبال زیادی روبرو شده ایم. ورزش های هوازی تاثیرات مفید زیادی بر کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز و کارآیی بازده قلب دارد.
از جمله فواید ورزش های هوازی:
•• تقویت عضلاتی که در تنفس نقش دارند، شتاب دهنده جریان هوا ورودی و خروجی شش ها.
•• تقویت و بزرگ کردن عضلات قلب، بهبود تپش و کاهش مرتبه استراحت قلب – به این موارد تغییر وضعیت گفته می شود.
•• بهبود چرخش خون و کاهش فشار خون
•• افزایش تعداد گلبول های قرمز در خون، تسریع انتقال اکسیژن به بافت ها
•• ارتقاء سلامت ذهنی، که شامل کاهش استرس و نشانه های افسردگی می شود. از طرف دیگر، سطح هوشیاری افزایش پیدا می کند.
•• کاهش خطر ابتلا به دیابت؛ تحقیقات و مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش هوازی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثر است.
پاکزاد در ادامه گفت: روزهای زوج، شنبه ها دوشنبه ها و چهارشنبه ها شش ماه اول سال از ساعت ۷ تا ۸ صبح و شش ماه دوم سال از ساعت ۸ تا ۹ صبح ورزش ایروبیک را به همراه تیم انجام میدهیمخوشبختانه در این چند سال از ایروبیک با تعامل با خانه ورزش و سرای محله و زحمتهای صادقانه آقای امامیان به ۱۳ رشته ورزشی رسیدم که در شهرک اکباتان مشغول فعالیت هستیم در کنار این ۱۳ رشته ورزشی، ۳ رشته جانبی هم داریم از جمله همخوانی و فن بیان بعد از ورزش صبحگاهی انجام می دهیم. همچنین رشته کاراتراپی را داریم (درمان بدون دارو) را داریم که حدودا از دو ماه اخیر در حال فعالیت است.
کاراتراپی در علومی کهن مانند ریفلکسولوژی و طب چینی ریشه دارد، از این پتانسیل بی نظیر برخوردار است که همه دانش مکشوف بر انسان را در حوزه سلامت با هم درآمیزد و این همه را به شکلی منطقی، دقیق و بی خطر به موثرترین شکل ممکن بکار گیرد. از آنجا که نواحی بازتابی دست و پا تنها اثر شفا بخشی دارند، استفاده از این روش در ورزش نمی تواند منجر به هیچگونه صدمه به بیماران شود که این یکی از بزرگترین مزایای آن است.همچنین گفت: ما با تشکیل صندوق خیریه به تیم های ورزشی گروه بزرگ ورزشی تفریحی بوستان نرگس کمک می کنیم.باتوجه به اینکه امکاناتی برای ورزش دوچرخه سواری و دیگر ورزشها برای اعضای تیم محدود میباشد از مسئولین نیز توقعاتی داریم از جمله ایجاد رینگ دوچرخه سواری و گذاشتن رفیوژ برای جلوگیری از پارک خودروها، اما متاسفانه به طور رسمی به آن توجه نمی شود باتوجه به اینکه شعار ما هوای پاک همیشه هوای پاک بوده، از دیگر تقاضاهای ما تعبیه مکانی برای ورزش های هوازی در فصلهای سرد سال میباشد که افراد بتوانند بدون دغدغه و با اشتیاق به ورزش روی بیاورند. ورزش‌های هوازی باعث می‌شوند که بدن به صورت بهینه اکسیژن مصرف کند. این نوع ورزش‌ها میزان ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش می‌دهند. کم بودن میزان ضربان قلب در حالت استراحت نشان دهنده سلامت قلب و عروق است.مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ میزان فشار خون و کلسترول افراد مختلف که در رشته‌های ورزشی متفاوتی همچون دویدن و شنا فعالیت داشته مقایسه کرده است. محققان دریافتند افرادی که شنا می‌کنند و می‌دوند شرایط قلبی بهتری نسبت به افرادی که پیاده‌روی می‌کنند دارند و افرادی که پیاده‌روی می‌کنند شرایط قلبی‌شان بهتر از افرادی است که زندگی ساکن دارند.
مربی هایی که برای ما کار میکنندهمگی به صورت خودجوش و رایگان مشغول به کمک رسانی هستند. توقع ما از سازمان تربیت بدنی این است که باتوجه به رایگان بودن تمام شاخه های ورزشی ، ما را در این راه یاری کنند.
مطالعاتی که بر روی ورزش‌های هوازی انجام شده نشان داده است که عملکرد افراد در این ورزش‌ها، وقتی که با فرد دیگری همراه هستند، بیشتر است. شاید دلیل اصلی این باشد که هیچ کس نمی‌خواهد در یک فعالیت بدنی از کسی عقب باشد اما تفاوتی ندارد که علت اصلی چیست؟ مهم این است که بودن در یک تیم برای ورزش آنقدر تأثیرگذار است که می‌تواند توان شما را برای تحمل درد نیز بالاتر ببرد! این نه تنها در ورزش‌های قهرمانی بلکه در تمرین‌های ابتدایی نیز صادق است؛ درست زمانی که بودن کنار یک هم‌تیمی یا همراه، توان‌تان برای یک تمرین سخت بالاتر می‌برد! از جوانان خواهشمندم در این فرصت پیش امده شرکت کنند و در کنار سایر اعضا پیشکسوت به ورزش بپردازند. از شهردار محترم تقاضا دارم فعالیت های ما را از نزدیک ببینند و تنها در حد بازدید مانند دیگر افراد باقی نما.تیم ما در حال حاضر بیشتر از ۱۲۰ نفر می باشد در این میان حضور بانوان نسبت به آقایان پر رنگ تر است.

اضافه کردن نظر


حالت های رنگی