امروز: دوشنبه 26 آذر 1397 برابر با 17 دسامبر 2018

نبود نظام حمایتی مناسب از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایرانی

یک فعال اقتصادی از مشکلات فرش دستباف ایرانی می‌گوید
نبود نظام حمایتی مناسب از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایرانی
فرش دستباف ایران که از گران‌بهاترین میراث فرهنگی ایرانیان است، به گفته یک فعال حوزه فرش، این روزها در تب‌وتاب دفاع از حیثیت و اعتبار جهانی خود در بازارهای بین‌المللی است.
ارسطو پور حیدر فعال اقتصادی صنعت فرش ایران در گفت‌وگو با ایرنا در پکن از گره مشکلات بر تاروپود فرش دستبافت ایرانی در بازارهای جهانی گفت و وضعیت ناعادلانه رقابت فرش ایران با نمونه‌های خارجی را واکاوی کرد و گفت: نظام حمایتی مناسبی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایرانی در خارج از کشور وجود ندارد.
وی البته ضعف تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایرانی در شناخت بازارهای بین‌المللی فرش را از دغدغه‌های اصلی فعالان اقتصادی این حوزه دانست و گفت که در بازار رقابتی بین‌المللی همواره موضوع از دست دادن بازار مطرح است و کسانی در این بازار موفق‌تر هستند که بازارهای هدف را به‌موقع بشناسند و تولیدات خود را متناسب با این نیازها عرضه کنند.
بر اساس آمارها، سالانه نزدیک به پنج میلیون مترمربع فرش دستباف در ایران تولید می‌شود و بیش از دوسوم آن روانه بازارهای صادراتی می‌شود.
پور حیدر گفت: از مشکلات اصلی پیش روی تولیدکنندگان فرش در بازارهای صادراتی نبود نظام حمایتی جامع و مناسب است.
او توضیح داد نهادی که وظیفه حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش را عهده‌دار است، وجود دارد، اما این نهاد هیچ‌گونه حمایتی انجام نمی‌دهد و این موضوع باعث دلسردی فعالان این حوزه شده است.
این فعال اقتصادی حوزه فرش مشخصاً به نام «مرکز ملی فرش ایران» اشاره کرد و گفت: این مرکز بودجه مشخصی برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دارد، اما نحوه هزینه کردن این بودجه نامشخص است.
پور حیدر توضیح داد: انتظار است مرکز ملی فرش ایران شرایط را برای معرفی کالاهای تولیدی بافندگان ایرانی در خارج کشور فراهم آورد.
وی گفت: در موضوع فرش، فقط بحث کالا مطرح نیست، فرش نشان‌دهنده هویت فرهنگی ایرانیان است و این موضوع، حساسیت و مسئولیت متولیان فرش را دوچندان می‌کند.
این فعال اقتصادی حوزه فرش برخی اخبار در خصوص نقش چینی‌ها در کسب سهمی از بازار جهانی فرش گفت: موضوع از دست دادن احتمالی بازار فرش ایران نتیجه مدیریت اشتباه بخش‌های مرتبط با این حوزه است و چینی‌ها در این زمینه نقش قابل‌توجهی ندارند.
پور حیدر گفت: در بازدید از چند مرکز و مجتمع قالیبافی چین متوجه شدم که از حدود 100 دار قالی در یک مجتمع، فقط بین چهارتا شش دار قالی فعال است و این موضوع نشان می‌دهد که چینی‌ها از مدت‌ها قبل، از سرمایه‌گذاری در حوزه فرش کنار کشیده‌اند.
وی دلیل این تصمیم چینی‌ها را نداشتن صرفه اقتصادی و دیر بازدهی سرمایه در صنعت فرش دانست و گفت: آنان خیلی سریع متوجه هزینه‌بر بودن این صنعت شده‌اند و خود را کنار کشیده‌اند.
این فعال اقتصادی گفت: خلاف تبلیغات نادرست، چینی‌ها بازار فرش دستباف ایرانی را تهدید نمی‌کنند و کارشناسان و متولیان صنعت فرش ایران بهتر است موضوع ناتوانی ایران در باقی ماندن در بازار جهانی را در عوامل دیگری جستجو کنند.
پور حیدر بازار چین را بازار بالقوه خوبی برای صنعت فرش ایران دانست و گفت: مرکز ملی فرش ایران باید بتواند از این امکان بالقوه استفاده لازم را ببرد و با معرفی فرش ایرانی، زمینه ورود تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش را فراهم آورد.
وی به کیفیت فرش ایران اشاره کرد و گفت: ایران همچنان رتبه نخست کیفیت، تنوع و هنر فرش را در دنیا حفظ کرده است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و شاید بتوان گفت که ترکیه تنها کشوری است که می‌تواند به لحاظ کیفیت بافرش ایران رقابت کند.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه «متأسفانه در تجارت فرش از رقبای خود عقب‌افتاده‌ایم»، گفت: به‌عنوان نمونه کشورهای تولیدکننده فرش مانند افغانستان، هندوستان، ترکیه، نپال و پاکستان از شرایط خوبی برای تولید انواع فرش حتی باکیفیت پایین برخوردار هستند.
پور حیدر در توضیح چگونگی کسب بازار توسط برخی کشورهای تولیدکننده فرش دستباف گفت: تولیدکنندگان این کشورها با شناخت بازار روی دو عامل طرح فرش و اندازه آن تمرکز کرده و توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از بازار را به دست آورند.
وی با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان ایرانی به دلیل هزینه‌های بالای تولید و ضعف در شناخت بازار بین‌المللی توجهی به این عوامل ندارند، گفت: در کشورهای اروپایی خریداران فرش سعی می‌کنند یک مدل فرش را در اندازه‌های مختلف در منازل خود داشته باشند و همین موضوع سودآوری‌های قابل‌توجهی برای رقبای ما به ارمغان آورده است.
این فعال اقتصادی توضیح داد که با تغییر الگوی مصرف‌کنندگان اروپایی، مسیر تولید فرش تغییریافته است و ما نیز باید در تولیدات خود تغییراتی داشته باشیم تا بتوانیم در بحث فروش و تجارت رتبه برتر خود را به دست آوریم. وی گفت: بی‌توجهی به این موضوعات و البته افزایش هزینه‌های تولید و کمبود بافنده و مسائل ارزی، باعث شده تولید فرش در ایران در سال‌های اخیر کاهش یابد و به حدود 40 درصد در سه سال اخیر برسد.

اضافه کردن نظر


حالت های رنگی