امروز: یکشنبه 25 آذر 1397 برابر با 16 دسامبر 2018

میزان باسوادی در این کشور 100 درصد می باشد!

میزان باسوادی در این کشور 100 درصد می باشد!
لیختن‌اشتاین ((به آلمانی: Fürstentum Liechtenstein) تلفظ آلمانی: [ˈfʏʁstn̩tu:m ˈlɪçtn̩ʃtaɪn] سومین کشور کوچک در اروپا است.
پایتخت آن شهر فادوتس است. زبان رسمی لیختن‌اشتاین آلمانی، مساحت آن ۱۶۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۳۷ هزار نفر است. واحد پول این کشور فرانک سوئیس با جزء (راپن) نام دارد.لیختن‌اشتاین یکی از بالاترین سطوح زندگی در جهان را دارد. صنعت گردشگری، بانکداری و تولیدات (ابزار دقیق صنعتی) همگی با اهمیت است و صادرات این کشور را بیشتر فراورده‌های دندانپزشکی و ماشین آلات تشکیل می‌دهند. لیختن‌اشتاین در سازمان ملل متحد، شورای اروپا، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا، و اتحادیه بازرگانی آزاد اروپا عضویت دارد. میزان با سوادی در آن ۱۰۰٪ است.
این کشور در مرکز اروپا قرار دارد و از شرق و شمال توسط اتریش و از غرب و جنوب توسط سوئیس احاطه شده‌است.
کوه‌های آلپ در شرق این شاهزاده‌نشین قرار دارد. غرب کشور متشکل از جلگهٔ سیلابی رود راین است. رودهای مهم آن راین و سامینا و بلندترین نقطه آن گروز پیتز است که ۲۵۹۹ متر ارتفاع داردو این کشور آب و هوای آلپی معتدل دارد البته دارای زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستانهایی خنک است.
پایتخت لیختن‌اشتاین فادوتس است اما بزرگ‌ترین شهر این کشور، شان با ۵ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت می‌باشد.
حکومت این کشور پادشاهی مشروطه و حاکم آن یک شاهزاده است. ۲۵ عضو لندستگ (پارلمان) تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه با رأی تمامی افراد بالغ برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند. لندستگ ۵ نفر از جمله نخست‌وزیر را به عنوان کمیتهٔ ملی (کابینه) انتخاب  می‌کند. نخست‌وزیر رسماً از سوی شاهزاده گمارده می‌شود. احزاب مهم سیاسی لیختن‌اشتاین عبارتند از اتحاد میهنی، حزب شهروند مترقی و حزب لیست آزاد (سبز).
تاریخ
این کشور در سال ۱۸۶۸ اعلان بیطرفی کرد. لیختن‌اشتاین که به واسطهٔ خاک اتریش از آلمان جداست، تنها شاهزاده‌نشین آلمانی بود که در ۱۸۷۱ به امپراتوری آلمان نپیوست. از سال ۱۹۱۹ سوئیس مسئولیت سیاست خارجی لیختن اشتاین را بر عهده گرفت و از ۱۹۲۴ این کشور از اتحاد گمرکی و پولی با سوئیس برخوردار بوده‌است، با این حال از ۱۹۸۹ نقش فعالتری در عرصهٔ بین‌المللی به خود گرفته‌است،
شاهزاده هانس آدام دوم پس از مرگ پدرش فرانتز جوزف دوم در سال ۱۹۸۹ جایگزین او شد. ماریو فریک از اتحادیهٔ میهن پرستان در سال ۱۹۹۳ ریاست دولت را بر عهده گرفت، در سال ۲۰۰۱ نیز اوتمار هاسلر جای او را در سمت نخست‌وزیری گرفت.
سیاست
لیختن‌اشتاین کشوری‌ست پادشاهی با پارلمان ۲۵ نفره و دولتی ۵ نفره. لیختن‌اشتاین و سوئیس تنها کشورهایی در اروپا هستند که دمکراسی مستقیم دارند.
از سال ۱۹۸۴ در این کشور زنان نیز حق رای دارند.
مردم
آلمانی زبان رسمی لیختن‌اشتاین می‌باشد. دوسوم مردم این کشور لیختن‌اشتاینی‌اند. دیگران مهاجرانی‌اند که بیشترشان از سوئیس، اتریش و آلمان آمده‌اند.
۶۵ ٪ از مردم این کشور را لیختن اشتاینی، ۱۰ ٪ را سوییسی، ۵ ٪ را اتریشی و ۳ ٪ را آلمانی تشکیل می‌دهد، همچنین دین ۷۸ ٪ از لیختن اشتاینی‌ها، کاتولیک و ۸ ٪ پروتستان می‌باشد.
تقسیمات کشوری
تقسیمات کشوری لیختنشتاین
کشور لیختن‌اشتاین به ۱۱ شهرستان تقسیم شده‌است که بیشتر آن‌ها تنها از یک شهر تشکیل شده‌است. ۵ شهرستان لیختن اشتاین در شمال کشور قرار گرفته‌اند ناحیه انتخاباتی اونترلاند را تشکیل می‌دهند و ۶ شهرستان باقیمانده بخش انتخاباتی اوبرلاند را.

فراخوان ثبت‌نام «معاون کاروان حج تمتع ۹۸» منتشر شد

فراخوان ثبت‌نام «معاون کاروان حج تمتع ۹۸» منتشر شد
فراخوان ثبت‌نام «معاون کاروان حج تمتع ۹۸» به همراه شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان، از سوی سازمان حج و زیارت منتشر شد.
به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای اقدام به انتشار فراخوان ثبت‌نام متقاضیان «معاون کاروان حج تمتع ۹۸» کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «شرکت در این فراخوان، هیچ‌گونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت مبنی بر انتخاب و اعزام فرد به عنوان معاون کاروان حج تمتع ایجاد نمی‌کند و صرفاً به منظور اخذ آمادگی و تطبیق شرایط افراد با سمت مذکور است تا مدیران کاروان‌ها از بین این دسته از افراد انتخاب لازم را انجام دهند. افراد واجد شرایط متقاضی معاونت کاروان حج تمتع ۹۸، می‌بایست در فراخوان حاضر شرکت کرده و اعلام آمادگی خود را ثبت کنند».
شرایط عمومی:۱- داشتن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.۲- اعتقاد و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.۳- اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت مطلقه فقیه.۴- برخورداری از حسن شهرت، اخلاق حسنه، خوش رفتاری، امانت‌داری و سعه صدر.۵- نداشتن سوء پیشینه کیفری به تشخیص مراجع ذی‌صلاح.۶- عدم اشتهار به فساد اخلاقی.۷- عدم وابستگی به گروهک‌ها، جریان‌‌های ضدانقلاب و فرقه ها و نحله های انحرافی.۸- برخوردار از سلامت جسمانی و روانی و نداشتن هیچ‌گونه معلولیت موثر.۹- عدم استعمال مواد مخدر، داروهای روان‌گردان و دخانیات.
۰- تأهل(داشتن همسر دائمی و رسمی).۱۱- داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت نظام وظیفه.۱۲- عدم اشتغال در مشاغلی که تصدی آنها مانع ایفای نقش و انجام تعهدات و مسؤولیت‌های مربوطه می‌شود.این دسته از مشاغل عبارتند از: روحانیون، قضات، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونین آنها، استانداران و معاونین استاندار، فرمانداران و شهرداران مراکز استان‌ها، مدیران کل و مشاغل هم تراز آن و سطوح بالاتر، کارمندان سازمان حج و زیارت و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت (اعم از مستخدم رسمی، پیمانی و یا قراردادی) و ...

۲۷ سال است نمی‌دانیم سود سهام‌مان کجا رفته

۲۷ سال است نمی‌دانیم سود سهام‌مان کجا رفته
کارگران سهامدار کارخانه ایران پوپلین رشت که همگی‌ بازنشسته شده‌اند در نامه‌ای خطاب به مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، خواستار پیگیری وضعیت سهام خود شدند.
 کارگران سهامدار کارخانه ایران پوپلین رشت که به دنبال مشخص شدن وضعیت سهام خود هستند، طی نامه‌ای خطاب به  مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، خواستار پیگیری مشکلات صنفی خود شدند.
در این نامه که به امضای کارگران  سهامدارکارخانه ایران پوپلین رسیده، کارگران ضمن بیان  اینکه  ما کارگران سهامدار کارخانه ایران پوپلین،  ۲۷ سال است که فقط نام سهام‌دار را با خود به یدک می‌کشیم  و از پرداخت سود سهام ما کارگران خبری نیست، افزودند: در بین سهامداران کسانی هستند که مبتلا به بیماری های صعب الاعلاج هستند، سهامدارانی که دختر و پسر دم بخت، دانشجو، جوان بیکار دارند و حتی مستاجر هستند و با کمترین مستمری بازنشستگی حدود یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تومان امرار معاش می کنند.به گفته کارگران بازنشسته ایران پوپلین،این درحالی است که وضعیت  سهام  کارگران این کارخانه  نامشخص بوده واعضای هیئت مدیره ایران پوپلین پاسخ منطقی در پی گیری سهامداران جزء( کارگران ) ندارند و مرتبا مدعی‌اند تولید دراین واحد سالهاست صرفه اقتصادی نداشته وحتی میلیاردها تومان زیان انباشته داشته است و بنابراین سودی حاصل نشده است که بخواهند به سهامداران جزء پرداخت کنند.در ادامه این نامه آمده است؛ ما کارگران به عنوان سهامداران جزء در سیاست‌گذاری‌های مدیریتی دخیل نیستیم؛ ادعا می‌کنند که هیچ سودی در کار نیست ولی ما  نمی‌خواهیم خدای ناکرده پله‌ی ترقی برخی باشیم و سر خودمان بی‌کلاه بماند.
کارگران سهامدار ایران پوپلین در بخش پایانی نامه خود با بیان اینکه ماسهامداران بخش کارگری ایران پوپلین که تعدادمان به  هزارو ۱۶۱ نفر می رسدضمن تشکر از مدیریت عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی این شرکت بوده و تعیین تکلیف عاجل سود معوقه سهام خودکه را بعد از  بیست و هفت سال، خواستاریم.

شریعتمداری: یکی از وعده‌های من «همسان‌سازی» است

شریعتمداری: یکی از وعده‌های من «همسان‌سازی» است
محمد شریعتمداری به پرسش‌هایی درباره مهم‌ترین مطالبات کارگران ازجمله بحث ترمیم دستمزد و حفظ منابع تامین اجتماعی پاسخ داد. او وعده داد که ترمیم دستمزد و همسان‌سازی را در صورت نشستن بر مسند وزارت اجرایی کند.
 محمد شریعتمداری (وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در خبرگزاری کار ایران به پرسش‌های این رسانه در ارتباط با مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران پاسخ داد. او وعده داد در صورتی که در مسند کار بنشیند، حق آزادی اعتراضات صنفی را بیشتر به رسمیت بشناسد و جلسه شورای عالی کار برای ترمیم دستمزد را سریعاً تشکیل دهد.در میانه تابستان، محاسبات کمیته دستمزد که به دستور مستقیم شورای عالی کار برگزار شد، نشان داد که قدرت خرید کارگران به میزان ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته و مقرر شد که ظرف مدت یک هفته، این کاهش، جبران شود اما جلسه شورای عالی کار برگزار نشد؛ درحالیکه باید مطابق قانون کار هر ماه شورای عالی کار تشکیل جلسه بدهد؛ آیا شما در صورت انتخاب برای این سمت، به سرعت برای تشکیل جلسه‌ی شورای عالی کار، اقدام خواهید کرد؟ شما در جایی گفته بودید که قصد دارم صدای فقرا و محرومان باشم؛ برای تحقق این هدف، چه برنامه‌هایی دارید؟
بیان بلندِ نیازهای مردم، ماموریت من است
 زمانی که من در جلسات سال گذشته شورای عالی کار در هنگام تعیین دستمزد شرکت داشتم بحث‌های مختلفی را با همکارانمان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان گروه کارفرمایی داشتیم و از نظرات من؛ دوستان حاضر در جلسات مطلع هستند. در بخش اول صحبت به مسئله فقرا و محرومان بیشتر می‌پردازیم و معتقدم که گوش شنونده برای شنیدن صدای کارگران چندان وجود ندارد. چون صدای آنها قدرت چندانی ندارد و به مجامع تصمیم‌گیری کشور نمی‌رسد. آنها در وزارتخانه کار پناه می‌جویند.کارگران به صورت کلی در معیشت خود دچار مشکل هستند. همچنین بحث کودکان کار، زنان بی‌سرپرست و مجموعه جامعه بزرگ معلولان که در ایجاد شرایط مطلوب در جامعه نقش دارند، مهم است. آنها باید حمایت شوند تا روند رشد و تعالی‌شان با حضور فعال‌شان سرعت بیشتری می‌گیرد. لذا من
با مشورت همکارانم این جمع‌بندی را داشتم که خوب است وزیر


تعاون، کار و رفاه اجتماعی اول شنونده صدای مردم، نیازمندان و طبقات مختلف جامعه کارگری که کمتر توانسته‌اند صدایی داشته باشند، باشد؛ دوم اینکه این صدای بلند در تصمیم‌گیری‌ها مداخله داشته باشد. مهم این است که صدای نیازمندان و طبقات فرودست را به گوش آن بخش از دولت و حاکمیت که تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده هستند برسانیم. فکر می‌کنیم یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این وزارتخانه همین است که به عنوان رابط بین اقشار پایین دست جامعه و بالادستی‌ها باشد. این کار هم نباید فقط در قالب شعار باقی بماند؛ نیاز به برنامه‌هایی برای تحقق این هدف داریم.حرف‌ها باید به صورت ارگانیک و سازمان‌یافته شنیده شود؛ نباید به صورت یواشکی و در گوشی شنیده شود. حرف مردم باید با صدای بلند زده شده تا همه آن را بشنوند. فقط در این صورت است که نهادهای تصمیم‌گیر پاسخگو می‌شوند. شنیدن یواشکی نظرات و دیدگاه‌های طبقات کم‌درآمد مورد نظر من نیست. شنیدن بلند صدای آنها و بعد بیان بلند این صدا، ماموریت من در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
نمی‌توان به کارگران بی‌حقوق گفت اعصاب خود را کنترل کنید
جامعه کارگری کشور دارای تشکل‌های سازمان یافته ارزشمندی است. قبل از هر چیز وظیفه این تشکل‌های کارگری، جمع‌بندی نظرات و خواسته‌های کارگران در واحدهای مختلف است. وقتی در یک واحد کارگری حقوق و دستمزد به تعویق می‌افتد کارگران حق دارند که اعتراض کنند و این اتفاق هم می‌افتد اما بالاخره پیگیری مطالبات مدنی باید به شیوه مدنی صورت بگیرد. همیشه در مذاکراتی که داشتیم موضع‌گیری روشنی کرده‌ایم مثلاً آن زمانی که یکی از واحدهای اراک دچار مشکل شد. من به عنوان مسئول در بخش صنعت اظهارنظر کردم و گفتم نباید با مطالبات مدنی مردم و کارگران که حق خودشان را می‌خواهند برخورد خشونت‌باری صورت بگیرد. البته طرف مقابل یا همان کارگران به دلیل اینکه گاهی مضایق و مشکلات کارد را به استخوان می‌رساند، رفتارهایی صورت می‌دهند که کمتر مدنی‌ست؛ البته ما می‌دانیم که اداره کردن یک خانواده وقتی دستمزدشان با چند ماه تاخیر پرداخت می‌شود بسیار سخت است. نمی‌شود به آن مسئله بی‌توجه بود و نمی‌توان به کارگرانی که چند ماه حقوق نگرفته‌اند؛ گفت اعصاب خود را کنترل کنید. اما بالاخره توقع ما از جامعه مدنی پیشرفته و سازمان یافته این است که مطالبات به شیوه مدنی دنبال شود.
 یکی از وعده‌های من «همسان‌سازی» است
همانطور که اشاره فرمودید یکی از مشکلات صندوق‌ها مطالبات آنها است. بخشی از صندوق‌ها که تکلیفشان مشخص است، با بودجه دولتی اداره می‌شود. ۵۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی برای کمک به صندوق‌ها در بودجه ۹۶ نشانگر عمق فاجعه است البته تامین اجتماعی فعلا نیاز به کمک ندارد، منظورمان صندوق‌های ورشکسته‌ای است که در پرداخت مستمری‌ها درمانده‌اند. طبیعتاً دولت باید این صندوق‌های ورشکسته  را در اولویت قرار دهد و این موضوع در قانون بودجه دیده شد. این قدم اول است صندوق‌هایی مثل فولاد و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی لشگری بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد به دولت وابسته هستند. بحمدالله تامین اجتماعی به آن نقطه نرسیده اما پیش‌بینی‌ها، هم با محاسبات اکچوئری و هم محاسبات مطالبات نشان می‌داد که این اتفاق باید در حوالی سال ۹۳ رخ می‌داد که خوشبختانه با تلاش‌های دولت هنوز این اتفاق رخ نداده. دولت توانسته با هزار زحمت این صندق را سرپا نگه دارد. هرچند مطالبات این صندوق در بخش بهداشت و درمان مطالبات افزون یافته‌ای است با این حال سرپا مانده، در حال حاضر چیزی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات نقدی تامین اجتماعی از دولت است که در بودجه ۹۶ ، پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مطالبات پیش‌بینی شده است. آیین‌نامه این پرداخت به صورت تهاتری مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته و تصور ما این است که با جلساتی که اواخر همین هفته برگزار شد و با پیگیری‌هایی که ما هم به سبب مسئولیت سابق و هم به دلیل کمک به این بخش انجام دادیم، جلسات خوبی بین تامین اجتماعی و بانک مرکزی برای تحقق این هدف برگزار شد که ۱۲ هزار میلیارد تومان از این پرداخت‌ها همین الان قطعی شده و تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان جا دارد. اگر این کار صورت بگیرد نزدیک به ۳۰ درصد مطالبات تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و امکان بسیاری از فعالیت‌ها فراهم می‌آید.یکی از وعده‌‌هایی که من دادم بحث همسان‌سازی است که نیاز به تامین منابع دارد و پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی این منابع را تامین می‌کند. امیدواریم تا پایان سال با اعمال فشار قابل ملاحظه، این منابع مالی که قانونگذار در نظر گرفته تامین شود و این امر نیاز به ارتباط خوب بین سازمان تامین اجتماعی، دولت، مجلس و نهادهایی مثل بانک مرکزی دارد. اگر این اتفاقات بیفتد می‌توانیم به وعده همسان‌سازی عمل کنیم. دغدغه کارگران و بازنشستگان این است که منابع مالی تامین اجتماعی که از دسترنج خود طبقه کارگر حاصل آمده حفظ شود.این دغدغه بسیار بجا و درست است.برخی می‌گویند شما دو طرح را همزمان می‌خواهید دنبال بکنید؛ یکی بحث واگذاری شرکت‌های شستا و دیگری بحث تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. می‌گویند برخی از نمایندگان مجلس به خاطر همین دو برنامه قصد رای دادن به شما را دارند. ارزیابی شما از این قضیه چگونه است؛ چراکه به هر حال این مسائل برای کارگران مهم است  و نمی‌خواهند وزارت کار تفکیک شود و یا شرکت‌های غیرزیان‌ده شستا از ید مالکیت تامین اجتماعی خارج شود.بحث تفکیک که به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و در یک تفاهم بین دولت و مجلس قرار شد از مجلس رای استمزاجی اتخاذ شود. اخذ رای استمزاجی از مجلس در مورد سه چهار تفکیک مطرح نشان داد که تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین تفکیکی است که مجلسی‌ها به آن رای دادند. یعنی اهالی بهارستان حداقل در رای استمزاجی با انجام این تفکیک موافق نبودند. خب طبیعتا باید در مورد این موضوع تصمیم قانونی گرفته شود و مسیر قانونی آ‌ن طی شود.

سیصد هزار تومانِ کارورزی به درد کیک و نوشابه می‌خورد!

سیصد هزار تومانِ کارورزی به درد کیک و نوشابه می‌خورد!
دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور با انتقاد از شغل نامیدن طرح کارورزی گفت: شغل از نظر قانون، تعاریفی دارد که کارورزی با آنها همخوانی ندارد.
حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تاکید بر لزوم رفع بیکاری به شیوه‌ای پایدار گفت: سرپرست وزارت کار در همایشی با مضمون اشتغال‌یابی که در مشهد برگزار شد، اعلام کرد  دولت برای اشتغال‌زایی به دنبال طرح‌های مختلف است؛ وی «کارورزی» را یکی از این طرح‌ها دانست.
وی ادامه داد: کارورزی را فقط و فقط می‌توان «مهارت ‌آموزی» دانست. تعریف شغل و اشتغال زایی چیز دیگری‌ست. کارورزی یعنی اینکه چون مهارت نداری که بروی کار کنی، بیایی مهارت بیاموزی؛ سیصد هزارتومان هم می‌دهند که با آن کیک و نوشابه بخوری؛ اما مهارت که پیدا کردی، مسئولیتش با خودت است و باید دوباره بیکار شوی.وی با بیان اینکه حداقل دستمزد (روزانه ۳۷۱۳۵۲ ریال) است که با حق مسکن و حق بن می‌شود ۱۲۶۴۰۵۷۲ ریال در ماه؛ حالا برای کارورزی فقط سیصد هزار تومان می‌دهند و اسمش را گذاشته‌اند «رفع بیکاری» جوانان!
حبیبی؛ اجحاف در حق کارورزان را با فرارهای غیرقانونی کارفرمایان از پرداخت حداقل مزد مقایسه می‌کند و می‌گوید: آدم فکرش می‌رود به برخی مغازه‌دارهای بازار که به کارگران بی‌پناه سیصد هزارتومان می‌دهند و از آنها بیگاری می‌کشند.   
این فعال کارگری تاکید می‌کند: این مشابهت‌ها نشان می‌دهد نبض دولت را اقتصاد بازار و سرمایه‌ی سود-محور می‌گرداند و این جای بسی تاسف است؛ دولت باید به جای رفتار کردن به شیوه سرمایه‌داران سودجو، به فکر ایجادِ «اشتغال پایدار» برای جوانان تحصیلکرده باشد. در شرایطی که نرخ بیکاری تحصیلکرده‌های کشور نزدیک به چهل درصد است، طرح‌هایی مانند کارورزی دردی از کسی دوا نمی‌کند.او طرح کاروورزی را دارای همان معایب طرح «استاد-شاگردی» می‌داند و می‌گوید: آنچه در همه‌ی این طرح‌ها مشترک است، «بی‌حقوق کردن» و ارزان‌سازی نیروی کار است؛ شما از دولتی که تا همین بیخ گوش پایتخت را منطقه آزاد اعلام کرده، چه توقعی دارید؟!

20.jpg

17 هزار کودک کار در تهران فعالیت می کنند

17 هزار کودک کار در تهران فعالیت می کنند


 رئیس شورای شهر تهران گفت: 17 تا 18 هزار کودک کار در تهران داریم، اما همه آنها همیشه فعال نیستند، گاهی 4تا 5 هزار نفر از آنها فعال هستند که باز هم عدد بسیار بالایی است. بسیاری از این کودکان در کارگاه هایی به صورت پنهانی کار می کنند و دیده نمی شوند.
محسن هاشمی افزود: رسیدگی به آسیب های اجتماعی مطابق قانون به شهرداری و شورای شهر سپرده نشده است در حالی که باید این گونه امور به صورت قانونی به شهرداری تهران واگذار شود، اما شهرداری تهران و سمن ها از سر دلسوزی وارد می شوند و هرکدامشان به اندازه توان خود می توانند کار کنند، ولی این کار کامل نیست.
هاشمی به مبحث کودکان کار هم اشاره کرد و گفت: در مورد کودکان کار که در زباله ها کار می کنند، اگر بخواهیم آنها را جدا کنیم و ببریم دچار مشکل قضایی می شویم و این در حالی است که بخشی از این کودکان کار مربوط به کشورهای همسایه هستند.رئیس شورای شهر تهران گفت: در بسیاری از موارد از نظر اجرایی، دست شورا بسته است و نمی توانیم کار کنیم. گاهی مهربانی ها گل می کند و شورا و شهرداری در برخی از امور وارد می شوند که حتی معلوم نیست که آن معضل که وارد شده ایم حل می شود یا نه.
وی گفت: در جمع آوری کودکان کار روشی بود که خیلی ها آن را نمی پسندیدند و وقتی این کودکان را از خانواده ها یا کسانی که آنها را استثمار می کنند و از آنها کار می کشند جدا کردیم، این جدایی در روحیه آنها تاثیر می گذارد، به دلیل اینکه این کودکان به خانواده یا افرادی که آنها را به کار می گیرند وابستگی پیدا کره اند و اگر از آنها جدا شوند، احساس ناامنی می کنند.
هاشمی تصریح کرد: وقتی جمع آوری این کودکان اتفاق می افتد به رغم اینکه برخی ها تاکید دارند که این جمع آوری حرکتی مثبت است، برخی هم می گویند که چرا شهرداری این کودکان را جمع آوری و از خانواده ها جدا می کند و گاهی هم به این حرکت اعتراض کردند و ما مانده ایم که با این گونه موارد چگونه برخورد کنیم.وی در ادامه مباحث مربوط به آسیب های اجتماعی و نقش شورای شهر در کاهش آنها به موضوع معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: موضوع این است که چگونه به مسائل این معتادان پرداخته شود، زمانی من گفتم وقتی این معتادان را گرفتند، ریش آنها که مدت ها بود نظافت نشده بود زده شود و تمیز و پاکیزه شوند و در داخل شهر گردانده شوند، اما عده ای گفتند که این کار درست نیست، آنها را

باید به خارج از شهر برد تا به آنها مواد و خدمات نرسد تا اینکه آنها یا خوب شوند یا اینکه از بین بروند.
*46 شهر در اطراف تهران ایجاد شده است
رئیس شورای شهر تهران در ادامه مباحث مربوط به آسیب های اجتماعی در مورد مباحث مربوط به حاشیه نشینی، گفت: تهران به خاطر جذابیتش برای سکونت مورد توجه است و مردم به سمتش جذب می شوند.
وی اضافه کرد: 46شهر در اطراف تهران ایجاد شده است و در حال حاضر تهران در مجموع 13میلیون نفر ساکن دارد که 8،5 تا 9 میلیون نفر آن مربوط به تهران است و بقیه آن مربوط به شهرهای اقماری تهران است.
* قانون درست نداریم که دخالت کنیم
هاشمی ادامه داد: در شهرداری و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ما نه، قانون درست داریم نه اینکه می توانیم در این گونه امور مربوط به آسیب های اجتماعی دخالت کنیم، به عنوان مثال پلیس و بهزیستی می توانند، بر اساس قانون دخالت کنند، اما ما فقط می توانیم به صورت کمکی در اختیار آنها باشیم و گاهی در این کمک ها می گویند، اینجا جای شما نیست.
رئیس شورای شهر تهران گفت: در مبحث مربوط به آسیب های اجتماعی و نقش شورای شهر تهران در کاهش و کنترل آنها در قانون این وظایف برای شهرداری و شورای شهر تهران نیامده است و هنوز این امور به شهرداری واگذار نشده است.
وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی و کاهش آن یکی از اولویت های جدی شورای شهر تهران است و موارد مختلفی دارد، مانند معتادان متجاهر، کودکان کار، حاشیه نشینی، زنان خیابانی و بسیاری از مسائل دیگر که در شهر باید به آنها پرداخته شود.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: با وجود اهمیت مسائل و آسیب های اجتماعی در قانون برای شورای شهر و شهرداری این مسئولیت دیده نشده است و این گونه امور به آنها واگذار نشده است، بلکه مطابق قانون این امور به دستگاه هایی مانند بهزیستی مربوط است، اما از آنجایی که شهرداری تهران دلش می سوزد، ناخودآگاه خودش وارد این مسائل و مباحث می شود.
وی گفت: از نظر قوانین در شهر تهران دچار مشکل هستیم و به تنهایی نمی توانیم در شهرداری و شورای شهر با برخی از این ناهنجاری ها مانند معتادان متجاهر مقابله کنیم باید چند ارگان، مانند قوه قضاییه، وزارت کشور، بهزیستی، ناجا و دیگران با هم کارکنند.
* هنوز 22 خدمت شهری به شورای شهر واگذار نشده است
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در گذشته قرار بود برخی از امور صنفی مردم به شورای شهر واگذار شود، اما هنوز از 26 مورد پیش بینی شده 22مورد آن واگذار نشده است.بر اساس گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، هاشمی اضافه کرد: این موارد شامل خدمات راهنمایی و رانندگی، بهداشت و درمان، ثبت احوال، ثبت اسناد و موار دیگر است که باید مدیریت آن در اختیار شورا قرار گیرد.هاشمی خاطرنشان کرد: شورا در بسیاری از موارد قدرت تصویب مصوبه ندارد و تمام مصوبه های شورا باید در فرمانداری با قوانین تطبیق پیدا کند و اگر رد شود نمی توانیم مصوبه دهیم.

دولت تدبیر و امید آرزوهای مردم را بر باد داد سهم جوانان ما از زندگی فقط غصه خوردن است

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها :
دولت تدبیر و امید آرزوهای مردم را بر باد داد سهم جوانان ما از زندگی فقط غصه خوردن است

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: پس از تاسیس نهاد شورایی در کشور این نهاد روز به روز هم از ناحیه کارگزاران دولت و هم از ناحیه مجلس تضعیف می‌شود زیرا دولت‌ها از مطالبه‌گری ما ‌خسته شده‌اند و مجلس نیز شوراها را رقیب خود می‌داند.
عزیز سارانی در دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها ،  در ادامه این  موضوع را  چالش جدی  کشور دانست و افزود:  این مسئله  رفته رفته منجر به تضعیف شوراها می‌شود.از طرف دیگر  نداشتن ردیف اعتباری مستقل برای شورای عالی استان‌ها نیز معضل جدی‌ای است و چون ردیف اعتباری این شورا در ذیل ردیف وزارت کشور تحت عنوان مساعدت تعریف شده است برای گرفتن همین  مبلغ ناچیز هم  باید منت‌ها کشید.
وی ادامه داد :  واقعا جای سوال است پس از گذشت هفت ماه از سال 97 از بودجه تعویض پیشنهادی سال جاری چند درصد ناچیز آن تحقق یافته است. بسیار متعجب و متاسفم از مسئولان برنامه و بودجه کشور که ردیف اعتباری شورای عالی را همانند پروژه‌های عمرانی می‌بینند در صورتی که این ردیف اعتبار تحت عنوان حقوق و دستمزد است.
عضو شورای شهر زابل عنوان کرد: جناب آقای الویری به دلیل عدم پرداخت حق ستادی استان‌ها متاسفانه شورای اسلامی استان همانند شورای شهرستان رو به تعطیلی است چنانچه سازمان برنامه و بودجه و یا وزارت کشور کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.
وی گفت: من از استانی آمده‌ام که محرومیت‌های تاریخی زیادی را متحمل شده و یا در و اقع به جای محروم باید بگویم که این استان مظلوم واقع شده است. منکر خدمات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران نیستم اما با وجود آنکه کشور ما دارای منابع عظیم و ارزشمندی است و سیستان و بلوچستان نیز از منابع خدادادی مستثنی نیست اما  دسترسی  مردم استان به آب شرب  به رویایی تبدیل شده است. شاید باورتان نشود اما  سهم مردم ساحل‌نشین در کنار دریای عمان و شاخص دسترسی به آب شرب فقط 20 درصد است.
نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: می‌دانید که دولت افغانستان به رغم تعهدات در خصوص تامین آب دریاچه هامون همچنان کوتاهی می‌کند و به دلیل خشکی هامون زندگی برای مردم سیستان و بلوچستان و خصوصا در روستاهای ما امکان‌پذیر نیست و بسیاری از روستاها به دلیل خشکسالی به مهاجرت روی آورده و همه خالی از سکنه شده‌اند چرا که از منابع عظیم دریا و یا استفاده از راکتورهای اتمی برای شیرین کردن آب دریا استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه اگر دولت توان و اجرای آن را ندارد چرا بخش خصوصی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد  گفت: معلوم است که عزمی برای برطرف شدن مشکل آب مردم استان در دولتمردان وجود ندارد.
سارانی تصریح کرد: فقط در زمان انتخابات با برچسب‌های متفاوت از مردم استفاده ابزاری می‌شود .آقای  وزیر محترم کشور بدانید که مدیریت عالی دولت در استان ،  در دوره دوم دولت تدبیر و امید تمام آرزوها و امیدهای مردم را بر باد داده  و اعتماد مردم را از بین برده است. دیگر باور کردن حرف‌های دولت‌ها برای ما کاری بسیار سخت است.
وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان از چالش‌های مدیریتی رنج می‌برد و انتصابات بر مبنای شایسته‌سالاری نیست بلکه بر مبنای اقتصادسالاری است. ترکیب و قرار گرفتن افراد در منصب‌ها و ادارات‌ مختلف مطابق با ترکیب جمعیتی استان چگونه است چرا در استخدامی‌ها فقط عده‌ای خاص با برند خاصی بکارگیری می‌شوند و سهم مردم نخبه و بلوچ فقط روی آوردن به اشتغال کاذب است که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ما متاسفانه این شغل‌های کاذب هم از بین رفته است و دیگر هیچ نوع کالایی از کشورهای همسایه وارد مرز ایران نمی‌شود و سهم جوانان ما از زندگی خویش فقط غصه خوردن است.
وی عنوان کرد: جناب آقای الویری ما پیشنهاد کرده‌بودیم که برای برنامه‌های توسعه این استان شورای عالی استان‌ها با محوریت اعضای شورای استان و با نهاد ریاست جمهوری نسبت به تدوین یک برنامه عملیاتی اقدام نمایند تا شاید شمه‌ای از معضلات استان مرتفع شود. جناب آقای وزیر کشور مرزها  تنها برای حفظ  امنیت  نیست  بلکه فرصتی خوب برای اقتصاد و درآمد مرزنشینان است که متاسفانه مردم سیستان و بلوچستان از این وضعیت هیچ گونه درآمدی ندارند و بازارچه‌های مرزی همچنان بسته هستند.
این عضو شورای شهر زابل اضافه کرد: جناب آقای رئیس جمهور و وزرای محترم،  مشکل گرانی در استان و کشور برای مردم صرفا بخاطر تحریم‌های خارجی نیست  متاسفانه ما هم از درون کشور‌تحریم هستیم و هم از درون استان.

کاهش ۵۰درصدی حجم آلایندگی پایتخت در افق ۴ سال آینده

شهردار تهران اعلام کرد؛
کاهش ۵۰درصدی حجم آلایندگی پایتخت در افق ۴ سال آینده

شهردار تهران گفت: برنامه شهرداری تهران این است که در چهار سال آینده با اختیاراتی که داریم و با کمک شورای شهر تهران حداقل در افق چهار ساله آینده بتوانیم ۵۰درصد از حجم آلایندگی در شهر تهران را کاهش دهیم.
به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف، در مراسم افتتاح ایستگاه های میدان ولیعصر (عج) و شهرک شریعتی از خط سه مترو تهران ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)  از همه دست اندرکاران اجرای این پروژه تقدیر کرد و گفت: شاید اگر با یک نگاه عادی و غیر مسئولانه نگاه کنیم، بگوییم کارگران، مهندسان و تکنسین هایی که امروز در مجموعه مترو تلاش می کنند، جمعی پیمانکار و قراردادی هستند که کارشان را انجام می دهند اما انصاف قضیه این است که مجموعه این دوستان برای یک هدف مشخص به منظور خدمت به بندگان خوب خدا، نجات جان شهروندان و سلامت همه اقشار جامعه و مخصوصا کودکان که در این هوای تهران دچار عوارض شدیدی می شوند، تلاش می کنند.

حالت های رنگی