امروز: سه شنبه 22 آبان 1397 برابر با 13 نوامبر 2018

احوالات ناوگان اتوبوسرانی در ساوه

احوالات ناوگان اتوبوسرانی در ساوه
بر اساس استاندارد جهانی و برنامه های کلان کشور، 75 درصد از جابه جایی های درون شهری باید توسط ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود.این در حالی است که بر طبق آمار ارائه شده توسط سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساوه، تنها 30درصد از شهروندان ساوجی از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده می کنند.
استفاده از حمل و نقل عمومی در هر شهری از جمله شهرستان ساوه یکی از گام های مهم در کاهش آلودگی هوا ورفع بار ترافیکی شهر است.
ناوگان اتوبوسرانی در شهر ساوه با جابه جایی روزانه حدود33 هزار نفر از شهروندان ساوجی، نسبت به تاکسی ها سهم بیشتری از حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داده است. اما اینکه چرا از جمعیت 225 هزار نفری این شهر فقط تعداد اندکی از این ناوگان استفاده میکنند دلایل متعددی دارد که در این گزارش آن را بررسی میکنیم.
"م.فرزانی" در این خصوص به ایرنا گفت: برخی از این اتوبوس ها به علت فرسودگی صداهای گوش خراشی تولید میکنند و از امکانات گرمایشی و سرمایشی برخوردار نیستند و یا استفاده نمیکنند. "خانم شفیعی" یکی از ساکنین خیابان طالقانی نیز انتظار طولانی و گاها بی نظمی در آمد و شد اتوبوس ها را یکی از دلایل عدم علاقه اش به استفاده از این ناوگان عنوان کرد و افزود: دیر کردن اتوبوس مختص این خط به ویژه درهنگام غروب باعث ازدحام مسافرین در این ساعتها و موجب مشکلات زیادی از جمله سرقت کیف پول، گوشی موبایل و ... میشود.
"د.روشنی" از کمبود تعداد اتوبوس های این ناوگان سخن گفت و این کمبود را سبب ازدحام جمعیت درپایان ساعات اداری و هنگام تعطیلی مدارس عنوان کرد و افزود: تجمع مردم و تحمل فشار زیاد وارد شده، خصوصاً در برخی مسیرهای شهری باعث میشود تا در حین حرکت بعضی از مسافرین دچار آسیب شوند و حرکت اتوبوس و توقف آن به برخورد فیزیکی افراد با یکدیگر منجر شود. فرهاد محنتی نیز عنوان کرد:اکثر این اتوبوس ها فرسوده هستند و سریع و ایمن نیز نیستند و خدمات استانداردی به شهرواندان ارائه نمی دهند و هم چنین با بیان اینکه به فصل بارش و سرما نزدیک میشویم ایستگاههای اتوبوس اکثرا فاقد فضاهای مناسب برای انتظار در این شرایط جوی هستند.
تعدادی از شهروندان نیز از برخورد ناشایست برخی از رانندگان گله مند بودند و اظهار داشتند که مراعات شخصیت و معذوریت سنی مسافران را نمی کنند.
یکی از رانندگان نیز از کمبود حقوق خود شکایت داشت و می گفت با افزایش روز افزون قیمت ها و هزینه های زندگی حقوق دریافتی شان تغییری نکرده است و به طور نامنظم پرداخت می شود. راننده دیگر نیز از امکانات و خرابی قطعات وسیله نقلیه صحبت کرد و افزود: اتوبوسها فرسوده هستند و ما گاها به دلیل خرابی آنها نمی توانیم در ایستگاه حضور یابیم و به دلیل تورم و افزایش قیمت لوازم یدکی و ... پیمانکار به سختی از عهده ی مخارج بر می آید. موارد بالا که توسط تعدادی از شهروندان عنوان شد از جمله دلایل روی آوردن آنها به استفاده از خودروی شخصی برای انجام سفرهای درون شهری افزایش تعداد زیاد اتومبیل های تک سرنشین در سطح شهر است، غافل از آنکه جا به جایی های مکرر به وسیله خودروهای شخصی نه تنها ارز ش های انسانی را تقویت نمی کند بلکه افزایش هزینه های زندگی، ایجاد فاصله طبقاتی، از بین رفتن منابع کشور، افزایش آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین را به همراه دارد. رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ساوه یکی از دلایلی که مردم ازناوگان اتوبوسرانی استفاده نمی‌کنند را مشکلات و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، دانست و افزود: دلیل دیگر، عدم فرهنگ سازی در این زمینه است وبه طوری که در بین افکار عمومی اینطور تصور میشود که تنها اقشار کم درآمد از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده میکنند. علی اصغر آرمیده بیان کرد: مردم باید به این باور برسند که استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی از همه ی جوانب به نفع خود و کشورشان است و سازمان حمل و نقل و اتوبوسرانی نقش بسزایی بر این باور دارند.
وی در رابطه با وظایف سازمان حمل و نقل و بار و مسافرشهراری ساوه در ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس گفت: این سازمان موظف است با داشتن خودروهای استاندارد،آموزش ها ی تئوری و عملی لازم به رانندگان، کاهش زمان انتظار در ایستگاه ها و بالابردن کیفیت خدمات رسانی به افزایش رغبت مسافران برای استفاده از این ناوگان کمک نماید.
نوسازی و بهسازی ناوگان
آرمیده با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی شهرساوه حدود ۱۰ سال است ، گفت : ناوگان اتوبوسرانی این شهر ناوگان پیری است و سال 13۸۹ آخرین تاریخی است که در ساوه اتوبوس(35 دستگاه) خریداری شده است.
علی اصغر آرمیده از خرید بیست دستگاه اتوبوس و مینی بوس خبر داد و گفت: در صورت موافقت شورای اسلامی شهر و عدم برخورد
با مشکلات بانکی حداکثر تا اوایل آذر این تعداد دستگاه را تحویل مگیریم.
وی با بیان اینکه با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم برکشور از سال 95 دولت مبلغی برای کمک به حمل و نقل عمومی در کشور تخصیص نداده است، تاکید کرد: تمام هزینه های خریداری این بیست دستگاه تنها از محل منابع اعتبارات شهرداری ساوه پرداخت می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر ساوه گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود نقدینگی، این سازمان در صدد است تا رویکردی تلفیقی داشته باشد و به بازسازی و نوسازی ناوگان بپردازد.
به صرفه نبودن حمل و نقل عمومی
آرمیده اظهار کرد: در کل حمل و نقل عمومی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست وطبق مصوبات، یک سوم هزینه حمل و نقل عمومی توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم مابقی را مردم متقبل می شدند تا مردم مجبور نباشند همه هزینه ها را متقبل شوند.
وی افزود: از سال ۹۵ تا کنون در بودجه دولت مبالغی برای حمل و نقل پیش بینی می شود اما به دلیل کاهش درآمد دولت، این بودجه تخصیص داده نمی شود. به طوری که در گذشته برای خرید هر دستگاه اتوبوس هفده و نیم درصد مبلغ را شهرداری و مابقی را دولت موظف به پرداخت بود. علی اصغر ارمیده گفت: هر دستگاه اتوبوس باید روزانه ۱۷۵ هزار تومان درآمد داشته باشد تا قادر به تامین هزینه های خود باشد اما در حال حاضر مبلغ درآمدی بسیار پایین تر از این مبلغ است و پاسخگوی هزینه ها نیست و همین امر کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را کاهش می دهد.
مسائل مربوط به رانندگان
رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهر ساوه در رابطه با مسائل مربوط به حقوق دریافتی رانندگان گفت: در حال حاضر صد در صد ناوگان اتوبوسرانی در شهر ساوه به شرکت های پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است و این بخش موظف است در چارچوب قانون کار حقوق رانندگان را پرداخت نمایند. آرمیده افزود: اگر این شرکتها به قوانین اداره کار پایبند نباشند و گزارشی در این مورد دریافت کنیم با شرکت مربوطه برخورد می شود. وی گفت: در سال های ۹۸ و ۹۹ قراردادها با بخش خصوصی خاتمه پیدا می کند و با شرکتهایی که عملکرد خوبی داشته اند همکار مان را ادامه میدهیم . علی اصغر آرمیده اظهار داشت: رانندگان در هنگام جذب از فیلتر هایی مانند عدم سوء پیشینه،عدم اعتیاد،تاهل و ... عبور می کنند و باید مورد تایید سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری ساوه قرار بگیرند و ادامه داد: ممکن است در گذر زمان شرای احراز شده تغییر کنند و یا تخلفاتی را مرتکب شوند که این تخلفات توسط بازرسین ما رسیدگی می شود و برخوردهای لازم از جمله اخطار، جریمه، توقیف و در مواردی باطل کردن پروانه فعالیت و ... صورت می‌گیرد. وی با توجه به کمبود نیرودر حوزه ی بازرسی سازمان و افزایش وظایف آنها گفت: شهروندان میتوانند بهترین بازرسین ما باشند و از مردم خواستار شد تا برای بالابردن خدمات‌دهی این ناوگان و احقاق حقوق شهروندی خود با این سازمان همکاری داشته باشند و برای بیان شکایات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود با شماره های ذیل تماس بگیرند:   08642235200 - 08642220855
در حال حاضر 67 دستگاه اتوبوس در 22 خط و در قالب یازده شرکت اتوبوسرانی در شهرساوه و روستاهای اطراف فعال هستند.
گزارش:سمیرا عارفی مجد

اضافه کردن نظر


حالت های رنگی