امروز: سه شنبه 22 آبان 1397 برابر با 13 نوامبر 2018

ماه مهر و مهربانی ها؛ سلام

ای نام تو بهترین سرآغاز ...
ماه مهر و مهربانی ها؛ سلام
معصومه صالحی

بوی ماه مهر و مهربانی در کوچه پس کوچه های شهر پیچیده است. ماهی که پر از تحرک و امیدواری و روزهای پر خاطره برای دانش آموزانی است که برای رسیدن به نور و دانش تلاش می کنند و معلمانی که با عشق و ایثار برای شکوفایی هر چه بیشتر کودکان و فرزندان این مرز و بوم برنامه ریزی کرده و در این راه هیچ وقت خسته و نوامید نمی شوند چراکه معلمی را شغل انبیا می دانند و برای تعلیم و تربیت دانش آموزان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنند.
امروز اول مهرماه سال 1393 روزی است که فرزندان زیادی با ورود به مدارس به دنبال رسیدن به رویاهای کودکانه خود و ساختن فردایی زیبا برای کشورشان هستند.


با عبور از کوچه ها و خیابان های شهر تابلوهایی نظر همگان را جلب می کند که همگی نشاندهنده شروع سال تحصیلی و آغاز ماه مهر است. با دیدن این تابلوها آدمی بر سر ذوق آمده و حتی کسانی که سالهاست با درس و مدرسه خداحافظی کرده اند نیز با دیدن آنها به یادآوری خاطرات خوش زمان تحصیل خود می پردازند. سالهایی که فقط خاطرات خوب و بد آنها باقیمانده و آموزش هایی که در آن ایام دیده اند.



در همین زمینه وزیر آموزش و پرورش می گوید:"مدت هاست که موضوع بازگشایی مدارس برای مهر 93 را کلید زده‌ ایم  و آمادگی کامل برای پذیرش 5/12 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه با همکاری یک میلیون نفر از همکاران فرهنگی وجود دارد. آموزش و پرورش با آمادگی کامل سال تحصیلی 94-93 را آغاز می‌کند. این در حالی است که سند بنیادین نظام آموزشی کشور به عنوان سند بالا دستی برای ما مورد توجه و دارای 131 راهکار است. امسال 40 راهکار از این 131 راهکار را در قالب 99 برنامه مورد توجه قرار داده‌ایم و همزمان نقشه راه را برای اجرایی کردن کامل سند تدوین می‌کنیم و این اقدام گامی در تحقق استراتژی آموزشی و پرورش کشور است و در دولت یازدهم نیز موضوع ارتقای کیفیت آموزش و پرورش حائز اهمیت واقع شده؛ احساس می‌کنیم این 99 برنامه ذیل سند تحول گام بسیار مهم و موثری در کیفیت‌بخشی نظام آموزش و پرورش کشور باشد."
اما مشکلاتی که همواره مدارس دولتی با آنها دست و پنجه نرم می کنند همان کمبود منابع مالی و بروز مشکلاتی در این خصوص است که  با شروع سال تحصیلی جدید شدت می گیرد. به گونه ای که اکثر اولیا دانش آموزان مدارس دولتی زمانی که با مدیران این مدارس به صحبت می نشینند دایما از بدهی های مدرسه و کمبود منابع مالی سخن گفته می شود. در واقع در حالی که وزیر آموزش و پرورش در خصوص سرانه مدارس می گوید که امسال 120 میلیارد تومان سرانه به تایید دولت و تصویب مجلس رسید و حداقل نیمی از این رقم یعنی 60 میلیارد تومان قبل از آغاز سال در اختیار مدارس برای هزینه‌های بازگشایی قرار می‌گیرد، اما مدیران مدارس خلاف این موضوع را می گویند و بر این عقیده اند که دولت کمترین کمک مالی را به مدارس دولتی دارد و برخی از مدیران چشمشان به دست اولیا دانش آموزان است. اگرچه اولیا دانش آموزان نیز با وجود هزینه های زیادی که برای دانش آموزان خود از قبیل خرید کیف و کتاب و لباس و لوازم التحریر و ... متحمل می شوند حالا باید کمک خرج مدارس هم باشند.
البته در زمینه دریافت پول از اولیا نیز اگرچه گفته می شود که هیچ اجباری وجود ندارد و اولیا دانش آموزان امسال با آرامش بیشتری در این خصوص خواهند بود اما در عمل برخی از مدیران مدارس دولتی به بهانه های مختلف و از راه های گوناگون اولیا دانش آموزان را تحت فشار برای گرفتن پول گذاشته و یا از خدماتی که ملزم به ارائه آن به دانش آموزان هستند کوتاهی می کنند.
تدین پور اولیا یکی از دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی در یکی از مدارس منطقه 11 است که با گلایه از برخوردهای توهین آمیز مدیر مدرسه و معاونان وی مبنی بر دریافت کمک های مردمی می گوید: مدیر این مدرسه حتی برای کلاس بندی دانش آموزان به نحوه کمک های مردمی اولیا نگاه می کند. مثلا اگر اول سال مبلغی به صورت نقدی به عنوان کمک مردمی به مدیر مدرسه بدهد در آن صورت نام دانش آموز را در بهترین کلاس قرار می دهد. در واقع در حالی که در برخی از مدارس کلاس بندی ها در شهریور ماه انجام می شود و دیگر تغییر نمی کند اما در این مدرسه یک هفته کلاس بندی ها طول می کشد و دایما برخی شاگردان عوض می شوند. در طول سال نیز به بهانه های مختلف و با برقراری جلسات متعدد سعی در جمع آوری کمک های نقدی به صورت اجباری می کند. مثلا در جلسه ای خیلی توهین آمیز به تمامی اولیایی که در آنجا حضور داشتند فیش های بانکی می دادند و می گفتند که رقم مد نظر از  50 هزار تومان کمتر نباشد و توسط معاونانش طی روزهای بعدی دایما پیگیری می شد تا این مبلغ از اولیا گرفته شود. در حالی که مدیر دایما می گوید که پول نیست و قبض آب و گاز و برق و تلفن ما پرداخت نشده و امکان قطع آنها وجود دارد اما می بینیم که در مدرسه اقدام به پخت نذری های مختلف و برگزاری مراسم هایی می کنند و مشخص نیست که این هزینه ها از کجا تامین می شود.
سوالی که در اینجا مطرح است اینکه اگر نظارتی بر مدیریت مدارس وجود دارد چرا باید چنین مدیرانی وجود داشته باشند و به جای اینکه به آموزش دانش آموزان و نحوه صحیح تعلیم و تربیت توجه شود دایما به این موضوع فکر شود که مشکلات مالی را چگونه و از چه طریق حل کنند.
نوری یکی دیگر از اولیایی است که با گلایه از مدیریت ضعیف مدرسه پسرش می گوید: به بچه های ما نمونه سوال نمی دهند و اگر آموزگاری بخواهد با دانش آموزان بیشتر کار کند و امتحان بگیرد باید یکی از اولیا هزینه های مربوط  به چاپ سوالات را به عهده بگیرد چون که پرسنل مدرسه یا می گویند دستگاه کپی خراب است و پول نداریم تا آن را تعمیر کنیم یا می گویند کاغذ نداریم. لامپ کلاس ها را خودمان باید بخریم. ماژیک و بقیه وسایل مورد نیاز معلم و دانش آموزان را خودمان باید تهیه کنیم. تازه برخی اوقات مثل آغاز سال تحصیلی و عید نوروز نیز باز هم خود اولیا باید برای نظافت کلاس ها اقدام کنند.
این در حالی است که مسئولان مدارس از طرق دیگری همچون روپوش دانش آموزان، سرویس مدارس، اردوها و عکس های دسته جمعی و ... نیز مبالغی برای خود مدارس در نظر می گیرند. به طور مثال هزینه های سرویس رفت و آمد دانش آموزان که هر سال افزایش می یابد اما به راحتی مشاهده می شود که هیچ تلاشی در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات این سرویس ها نمی شود و تنها افزایش تعرفه ها از سوی مسئولان مدارس مورد توجه قرار می گیرد و مدیران این مدارس از این طریق هم مبالغی عایدشان می شود اما باز هم از نبود منابع مالی گله مند ونالانند.
البته در خصوص مشکلات موجود در مدارس دولتی حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد و هرچه بگوییم کم است؛  اما امید است که سال تحصیلی 94-93 همانگونه که وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرده در دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید  که  مزین به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» است به گونه ای آغاز شود که به فضل الهی و با یاری معلمان، آموزگاران و مربیان بتوان  آینده سازان این مرز و بوم را بیش از پیش به سمت کسب دانش و ارتقای آموزشی سوق داد و خانواده ها نیز در آرامش بیشتری با حمایت از فرزندان خود سال تحصیلی خوبی را پشت سر بگذارند. از سوی دیگر با واریز به موقع سرانه مدارس زین پس دیگر شاهد برخوردهای بعضا تبعیض آمیز و خصمانه برخی از مدیران و اولیا مدارس با خانواده ها نباشیم.#

اضافه کردن نظر


حالت های رنگی