امروز: جمعه 04 فروردين 1396 برابر با 24 مارس 2017

logo95

گرامیداشت خنیاگران سرزمین مادری

لردا طولابی
همایش "خنیاگران سرزمین مادری" با محوریت موسیقی شناسی لرستان با حضورفریدون شهبازی، سیدفریدقاسمی، ایرج فرج پور، درویش رضا منظمی، علی اکبرشکارچی ومحمدمیرزا وندی، فرج علیپور صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران به کارخود پایان داد .
قربان نجفی بازیگر تئاتر وسینما مجری برنامه با خوش آمدگویی به میهمانان و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شاه میرزا مرادی نوازند لرستانی(سازو دهل ) برنامه را آغاز کرد. دقایقی بعد آوای ساز و دهل با هنرنمایی احسان عبدی پور و امیر عبدی پور با نوایی سحر آمیز پر از شور و شعف ، وارستگی و صلابت در فضای ارسباران طنین انداز شد. سپس تک نوازی تنبور "سلیمان میری "هنرمند توانمند از دیار کوهدشت لرستان که خوشنویسی چیره دست نیز هست و آواز با لهجه زیبای لرستانی با همراهی تمبک "بابک پیمانی"بخش بعدی این برنامه بود .
به گزارش صدای ملت پخش کلیپ به یاد زنده یاد سپهوندی از متولیان فرهنگ وهنر کشور که سال ها در گروه موسیقی ارتش فعالیت می کرد و جایگاه رفیعی در شکل گیری هنر مقاومت داشت بخش دیگر برنامه بود . وی که فرزندش در جنگ تحمیل ایران و عراق به درجه والای شهادت نائل گشت؛درسمت مسئولیت گروه سرود امور تربیتی آموزش و پرورش لرستان در سال های جنگ با ساخت شعر و آهنگ متناسب با موقعیت آن زمان با خدمت در حوزه موسیقی حماسی ، دفاع مقدس به کشورش کمک می کرد. مسلمانان بپاخیزید به زبان لری از ساخته های وی بود ." او در تمام سرود هایش ایران را فریاد می زد" .
تک نوازی کمانچه با هنرمندی حسن سالم بخش دیگری از این برنامه بود .
فریدون شهبازیان
در ادامه فریدون شهبازیان رهبر اکستر ملی ضمن تاکید براینکه باتوجه به نیاز فطری انسان است که فهم و درک موسیقی ارزش والایی پیدا می کند خاطرنشان کرد: هرگروه از جامعه در سرزمین ما خود را نوعی موسیقی سرگرم می کنند و هرکدام از ما در کنار گوش دادن به موسیقی های پاپ، سنتی و کلاسیک به موسیقی محلی خودنیز دل می سپاریم.
این آهنگساز در ادامه افزود:بسیاری از پژوهشگران به جای تحقیق به تاریخ موسیقی پرداختند و از جغرافیای موسیقی غفلت کردند. پرداختن به موسیقی آذربایجان ، لرستان، خراسان، گیلان و ... رسیدن به شور ، شوق و زندگی است .
این پیشکسوت موسیقی اظهارداشت : آنچه امروز به نام موسیقی سنتی وجود دارد انتزاعی است و گاهی اگر جلب توجه می کند برگرفته از موسیقی محلی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تحول موسیقی به سمت موسیقی علمی است اما تازگی ، ابتکار، شور و حرکت در موسیقی مقامی و محلی وجود دارد .
فریدون شهبازیان در ادامه یادآورشد: از زمان صفوی شهرهای ( تهران/ ساوه/ قم / کاشان /اصفهان) به رغم حساسیت های بسیار صدای موسیقی را حفظ کرد و درزمان قاجار این امر به اوج رسید و علت آن به زمان های قدیم برمی گردد؛ صدمات و فجایعی که قوم تاتارها ، محمود افغان بر سر مردم و کشور ما آوردند آنها زیباترین شهرهای ما را نابود کردند و با جنگ های داخلی نادر ، خوانین زند و قاجار و جنون آقا محمدخان قاجار که از سرها مناره می ساخت . تاریخ نشان می دهد همواره طبقاتحاکم از یکسو خود را همسو با مذهب و از طرف دیگر موسیقی را مباح می دانستند . شاعران ما نیز قصدشان اشاره به فجایع بود و بی آنکه بدانیم چرا فقط می خواهیم بنالیم ، زاری کنیم تا سنت هایمان را حفظ کنیم .
آهنگساز فیلم "درمسیر تندباد" با اشاره به اصالت موسیقی لکی نسبت به موسیقی لرستان و حتی کشور گفت: لک ها از یکسو در مجاورت لرها از موسیقی آنها بهره می بردند چون شور و نشاط بیشتری دارد و از سوی دیگر موسیقی لکی جنبه نیایش و سوگ دارد و دست نخورده باقی مانده است. به شرط آنکه بدست نگاه دارندگان وپیران اهل حق قرا گیرد یکی از سرمایه های موسیقی کشور به حساب می آید.
شهبازیان در خاتمه خاطر نشان کرد: پیش از آنکه پیشکسوتان موسیقی بومی و محلی از بین بروند باید در چارچوب ملودی و لهجه آنها برای حفظ آنها وآثارشان تلاش کنیم تا به یک موسیقی واحد دستیابیم تا باردیگر وحدت موسیقی را حفظ و آثار فاخری را با دستان توانمند موسیقی دانان به این عرصه تقدیم کنیم و امیدوارم هنرمندان لرستان با جمع آوری موسیقی لرستان هم به فرهنگ کشور کمک کنند و هم دایره ذوق را خود را گسترش دهند.
علی اکبر شکارچی پیشکسوت موسیقی با اشاره به گذشته موسیقی لرستان در مفرغ های کشف شده بیان کرد: یکی از سرپرچم های کشف شده نمایانگر دایره ای با چهار رقصنده است، دایره نشان از اتحاد برای دوری از آسیب و تکان دادن دستمال ها نشان دهنده همبستگی، استقلال و پایکوبی نیز نشان از عِرق و ستایش سرزمین مادری مردم سرزمین لرستان است. آنچه در کتاب های موسیقی ایران ثبت شده بیشتر تاریخ موسیقی شهری است که بخش عظیمی از آن به موسیقی لرستان می رسد.
وی با اشاره به اینکه ریشه موسیقی محلی موسیقی تک نوازی است، توضیح داد: آموزش موسیقی در قدیم عمدتا سینه به سینه و کمی بعد از طریق «نُت» انجام می شد. این در حالی است که در حوزه تک نوازی کمانچه وسرنانوازی استادانی چون علیرضا حسین خانی، سوزی ژیلا، مومه جوزی‌پور، همت علی سالم، پیرولی کریمی، قوچعلی راج، شاه میرزامرادی تلاش های زیادی انجام دادند که هر کدام می توانند منابع ارزشمندی برای آموزش باشند.
شکارچی با بررسی اجمالی گونه های مختلف موسیقی منطقه لرستان بیان کرد: آمیختگی زبان لری و لکی باعث خلق موسیقی نابی شده است که مردم آن را فهمیده و دوستش دارند ضمن اینکه پیوستگی نسل جوان با موسیقی لری با رعایت تکنیک‌های فنی موسیقایی و ادبیات لری نویدبخش آینده‌ای روشن برای موسیقی سرزمین لرستان است که امیدوارم چنین روندی ادامه دار باشد.
علی اکبر شکارچی
استاد علی اکبر شکارچی در ۶ فروردین ۱۳۲۸ در روستای چم سنگرشهرستان دورود، استان لرستان متولد شد. نواختن کمانچه را از کودکی تحت تأثیر نوازندگان محلی آغاز کرد و پس از اخذ دیپلم و خدمت سربازی در سن 20 سالگی به تهران رفت و در سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل گردید و جهت فراگیری ردیف‌های سازی و آوازی و قطعات ضربی از محضر استادان داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن، سعید هرمزی و جلال ذوالفنون بهره برد. علی اکبر شکارچی در طول این سالها همواره از محضر استاد خود علی اصغر بهاری سود می‌برد.
شکارچی در سال ۱۳۵۶ در اولین آزمون موسیقی باربد نفر اول رشته نوازندگی کمانچه شد. وی از سال ۱۳۵۸ در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، کانون فرهنگی هنری چنگ و چاووش و همچنین آموزشگاه موسیقی آرش به تدریس موسیقی پرداخته است. علی‌اکبر شکارچی علاوه بر ایران کنسرتهای را در کشورهای سوئیس، سوئد، ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش، کلمبیا و استرالیا اجرا نموده است.
سید فرید قاسمی
سید فرید قاسمی پژوهشگر موسیقی نیز بعد از صحبت های شکارچی ضمن تقدیر از هنرمندان پیشگام موسیقی لرستان توضیح داد: بنده در رابطه با استاد شکارچی به این مطلب بسنده می‌کنم که سال‌ها پیش در فصلنامه «شقایق» که با استاد شکارچی همکاری داشتم او را هنرمندی سرشار از شوق به زیستن شناختم. البته که هنرمندانی چون فرج علی‌پور نیز شادی‌بخش جهان پر از اندوه ما بوده است کما اینکه برای سال‌ها تلاش علی پور باید از کلیدواژه نبوغ در ترکیب و تلفیق یاد کرد.
وی با معرفی برخی از هنرمندان صاحب نام موسیقی لرستان گفت: استاد پیرولی، حسین خانی، امیرقلی، امامقلی پیشوا، همت علی سالم، رضا سقایی، فریدون شهبازیان، درویش رضا منظمی، ایرج رحمان پور، محمد میرزاوند، داریوش نظری با استاد شکارچی و استاد علی پور افرادی هستند که هر یک به سهم خود نقش ارزنده از پاسداشت موسیقی منطقه لرستان انجام دادند و من دوست داشتم در این برنامه از آنها نام ببرم.
قاسمی در مورد درویش‌رضا منظمی گفت: اولین واژه‌ای که درباره استاد منظمی به ذهن می‌رسد، واژه معلم است. استاد منظمی هم نفس زنده‌یادان پرویز یاحقی، حسین یاحقی، نورعلی خان برومند و استاد اصغر بهاری بودند و از بنیانگذاران گروه شیدا سال ۱۳۵۲ و بانی و سرپرست گروه موسیقی درویش بودند. تدریس در آموزشگاه‌ها دانشگاه‌ها و راهنمایی دانشجویان و حضور در گروه‌های ماندگار موسیقی، همکاری با رادیو و تلویزیون در کارنامه‌شان دیده می‌شود. استاد شکارچی فرمودند درباره نبوغ و ذوق استاد منظمی همان قدر بگویم که در یک مجلسی من کمانچه می‌زدم و استاد منظمی با حس مرحوم زنده‌یاد استاد علیرضا حسینخانی می‌خواندند و اگر کسی آن نوار را بگیرد و بشنود، بعید است که تشخیص بدهد که این صدا، صدای استاد منظمی است یا صدای استاد حسینخانی.
درویش‌رضا منظمی
درویش‌رضا منظمی موسیقی‌دان و نوازنده کمانچه است.
وی متولد شهر الشتر از توابع استان لرستان است.او با آموختن کمانچه در الشتر و ویولون در خرم آباد، توانست در رادیوی محلی لرستان به اجرای برنامه بپردازد. بعدها به مدت شش سال نزد حسین یاحقی موسیقی آموخت. از دیگر استادان وی به نورعلی برومند، علی اصغر بهاری و جواد معروفی می‌توان اشاره کرد.فعالیت حرفه‌ای را در گروه موسیقی شیدا و در کنار محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر شروع کرد.منظمی در حال حاضر عضو شورای عالی شعر و موسیقی و شورای قیمت گذاری مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما می‌باشد.
وی به مدت دو سال به استرالیا عظیمت نمود و در همان جا در صدا و سیمای ملبورن مصاحبه های متعددی را در ارتباط با هنرش از ایشان گرفته شد و همچنین به دانشگاه موناش که یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیاست دعوت گردید و تقدیرنامه ای به ایشان اهدا گردید. منظمی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می باشد.
در ادامه این همایش نوبت به شنیدن صدای ایرج رحمانپور رسید. در این اجرا فرشاد سیفی نوازنده کمانچه و شهاب خاکسار نوازنده تنبک رحمانپور را همراهی کردند.
پایان‌بخش همایش خنیاگران سرزمین مادری به تجلیل از ایرج رحمانپور و درویش‌رضا منظمی اختصاص داشت. برای گرامی‌داشت این دو استاد موسیقی لرستان، سیدفرید قاسمی، کیوان ساکت، شهرام گیل‌آبادی و چند تن از هنرمندان و مسئولان فرهنگی روی صحنه آمدند.
ایرج رحمانپور
ایرج رحمانپور (زاده ۱۳۳۵)، شاعر، خواننده و ترانه سرای ایرانی است. او دارای آثار نوشتاری و موسیقایی دربارهٔ فرهنگ و هنر منطقهٔ زاگرس و موسیقی لری است.
در خرم‌آباد زاده شدو کودکی و نوجوانی را در سرزمین پدری‌اش کوهدشت سپری نمود. از کودکی با توجه به توانایی اش در آواز خوانی به آواز روی آورد. زندگی در یک منطقهٔ باستانی و آشنایی با فرهنگ و هنر «سرزمین مفرغ» او را به مطالعهٔ زبان و فرهنگ کهن سوق داد. وی از دهه پنجاه تا کنون به سرایش ترانه و خوانش این آثار مشغول است. او در ترانه‌هایش از مجموعه زبانهای لری،لکی و پارسی استفاده می‌کند. آثار او نقش ویژه‌ای در احیا زبان لکی و آشنایی با اشعار لری داشته است. او متأهل، دارای چهار فرزند و از سال۱۳۷۰ ساکن تهران است. وی هم اکنون در زمینه فرهنگ عامه و زبان پژوهش می‌کند.
بن مایهٔ آوازهای او را "هوره" و "مویه" تشکیل می‌دهد. او از موسیقی کار، آیینهای نمایشی، موسیقی سوگ، موسیقی جشن، حماسه، لالایی‌ها و اسطوره‌ها بهره می‌برد. رحمانپور موسیقی قدیمی و ملودیهای فولکلور را با جریانهای اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر تلفیق نموده است. به همین دلیل اورا "حنجره زخمی زاگرس نامیده‌اند. او با موضوعات زیر آثار هنری خلق نموده است:آوارگان شیمیایی حلبچه، زلزله زدگان بم، زلزله زدگان رودبار و منجیل، جنگ ایران و عراق، خودسوزی زنان در ایلام و لرستان، فقر و اعتیاد، وطن پرستی، تنهایی انسان معاصر، نابودی فرهنگ، با یاد حسین پناهی (شاعر و بازیگر) ، با یاد حسین شیدایی (بازیگر)، در بزرگداشت انفال (کشتار کردهای عراقی) درگوتنبرگ سوئد.
استادان علی اکبرشکارچی و فرج علی پور در شب اول این همایش تجلیل شدند.
فرج علیپور
فرج علیپور(زاده ۱ فروردین ۱۳۳۷، خرم‌آباد) نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لری است.
کمانچهٔ او نخستین بار در سال ۱۳۴۸ در صفحه‌های گرامافون «دختر دهاتی» و «کیزه و شو» به خوانندگی بهمن اسکینی ضبط شد. از دیگر آثار او می‌توان به کاست و سی دی‌های زیر اشاره کرد:
«تفنگ» و «دالکه» به خوانندگی رضا سقایی
، آرزو و قدیم صیاد به خوانندگی بهمن اسکینی
حرف دل با صدای غلام رضا سبزعلی
گل باغ با صدای فضل اله صفاری
کنسرت موسیقی لری و بختیاری با صدای سیما بینا
آثاری همچون موسیقی محلی لری، داغ شقایق، تال، شادیانه، درسوگ آفتاب، شکوفه‌های موسیقی لرستان، چوپی، عزیز دل، میراث عشق، شانه شکی، سوز سیل، قالیباف و …
او از سال ۱۳۷۲ تا کنون کنسرت‌های متعددی را در کشورهای: آلمان، فرانسه، بلژیک، انگلیس، سوئد، نروژ، دانمارک، استرالیا، عراق و دبی اجرا نمود.
محمد میرزاوندی
محمد میرزاوندی(زاده ۱۳۳۳در خرم آباد)، خواننده و از چهره های نام آشنای موسیقی لری است.او از برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی فولکلوریک است.
میرزاوندی به گفته خودش از سال ۱۳۵۶ خوانندگی را به صورت غیر حرفه ای آغاز کرد.در سالهای جنگ میان ایران و عراق آثاری همچون «تا نفس دارم می‌جنگم» ، «سوار» ، «کم بُو دیره»، «می‌مانم»، «دایه دایه وقت جنگه» و «شوق جبهه» را اجرا کرد .ترانه «دایه دایه وقت جنگه» بار ها از طریق رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش می شد و او را به صدایی شناخته شده بدل کرد.او در سال ۱۳۶۷ و در اثر سکته مغزی و عوارض آن،برای مدت زیادی از خوانندگی دور شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

حالت های رنگی